Les Terres de l'Ebre i Tarragona s'alien en la queixa ferroviària i convoquen una mobilització per al 10 d'octubre

D'altra banda, les tres entitats que defensen un transport ferroviari de més qualitat, junt al moviment veïnal per la gratuïtat de l'AP-7 demanen que el Corredor del Mediterrani no siga una via per passar de llarg del territori

Una de les incidències ferroviàries a la línia R-16, que travessa la costa ebrenca i tarragonina.
Una de les incidències ferroviàries a la línia R-16, que travessa la costa ebrenca i tarragonina. | cedida
Jonathan Oca / ACN
19 de setembre del 2016
Actualitzat a les 17:17h
La situació del ferrocarril a les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona és insostenible i "dramàtica". Per tal de fer més força per posar fi a esta "lamentable realitat", les plataformes Trens Dignes a les Terres de l’Ebre, per la Promoció del Transport Públic (PTP) i per la Defensa del Ferrocarril de Qualitat al Camp de Tarragona (PDF) han convocat una mobilització per al proper dia 10 d’octubre, a l’estació de Vila-seca a les 11.30 del matí. Segons els convocants, esta acció pretén aplegar gran representació institucional, veïnal i social per a reclamar uns trens dignes i de qualitat i sobretot per demanar el que "altres territoris tenen". Serà com "un cop de puny, amable i educat, damunt la taula" per trobar una solució, han apuntat els portaveus. 

Els membres de les plataformes no han arribat amb les mans buides a la presentació de la mobilització. Sota el braç portaven l’estudi Evolució de viatgers per ferrocarril al camp de Tarragona 2004-2014, elaborat amb motiu de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. "Ens agradaria poder fomentar durant estos dies l’ús del transport públic però el servei és poc amable i poc fiable", lamenten. Denuncien que "es reivindica més que no es busca una solució", i asseguren que este no és el camí. 
 

Els representants de les plataformes han presentat l'estudi i la mobilització Foto: Jonathan Oca

El territori té solució
Els representants de les plataformes consideren que hi ha accions que són clau per poder tirar endavant la situació. "El territori té solució" però per trobar-la cal aprovar un pla d’inversions a curt termini en infraestructura, estacions i material mòbil per millorar les condicions de l’R-14, R-15, R-16.

A més, reclamen establir serveis regionals d’alta velocitat des de les principals estacions urbanes. I sobretot volen que l’arribada de l’ample europeu, "si algun dia arriba", no perjudique els passatgers, i per això cal una planificació. A propòsit d’això, també reclamen que les mercaderies passin per l’interior, recuperant la línia Perafort-Roda amb ample europeu. A banda, demanen que s’estenguen els sistemes tarifaris integrats entre els diferents models de transport públic. 

Algunes dades de l’estudi 
L’estudi reflecteix que en els darrers anys Tarragona ha perdut un 21,4% d’usuaris en mitja distància, això suposa un total de 358.000 persones. Reus ha perdut un 12,1%, Salou un 16,6%, i Torredembarra un 25,8%. Segons els membres de les plataformes, este xifres xoquen amb les d’altres territoris com Lleida i Girona que han sumat viatgers, amb un 9,3% i un 2,8%, respectivament. A Tarragona s'utilitza menys el tren perquè "no hi ha oferta" i els possibles usuaris han d'optar per un altre mitjà de transport, lamenten.

D'altra banda, des de Trens Dignes ha destacat que la manca d’oferta de trens, les deficitàries infraestructures i també els vehicles promouen que la gent abandone el transport públic i opte pel cotxe. "No et pots jugar a agafar una feina a Vilanova perquè el primer dia i el segon arribaràs tard però al tercer ja no hi arribaràs més", han expressat. 

En esta presentació, que ha tingut lloc a la seu del col·legi de periodistes a Tarragona, hi han assistit el diputat del PSC al Parlament de Catalunya, Carles Castillo, el diputat al Congrés per En Comú Podem, Fèlix Alonso, i la regidora d’ICV a l’Ajuntament de Tarragona, Arga Sentís. 

Intent de desencallar el Corredor del Mediterrani
D'altra banda, tant les plataformes que defensen el transport ferroviari de qualitat com el moviment veïnal que reclama la gratuïtat de l'autopista AP-7 han aplaudit la reunió a València d'este dilluns, entre el president català, Carles Puigdemont, i el valencià, Ximo Puig, per desencallar el projecte del Corredor del Mediterrani, però han recordat que esta infraestructura no pot passar de llarg del territori ni oblidar la necessitat de gestionar millor les infraestructures existents.

En este sentit, els usuaris del trens reclamen poder aprofitar la línia del Corredor per millorar les comunicacions amb Barcelona, principalment. Des de les Terres de l'Ebre, els veïns que defensen solucions a l'accidentalitat de la N-340 addueixen que la concreció del Corredor no ha de fer oblidar la necessitat d'oferir alternatives viàries públiques i gratuïtes com una AP-7 alliberada de peatges.

"Ens n'alegrem molt que es parle del Corredor del Mediterrani, però no oblidem que pot passar de llarg. Pot succeir que tots els trens passen i prou", ha alertat el portaveu de l'associació Promoció del Transport Públic (PTP) al Camp de Tarragona, Daniel Pi, durant la roda de premsa conjunta amb la Plataforma per la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat i la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l'Ebre-Priorat.

Consideren que, "de la mateixa manera que avui es reivindica una cosa d'absoluta racionalitat, que Barcelona i València estiguen ben connectades ferroviàriament", cal que la infraestructura, que creua les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona, sigad'utilitat també per als viatgers d'estos territoris. "O poden passar coses tan absolutament surrealistes com que determinats trens puguen trigar menys de Barcelona a Madrid que de Barcelona a Móra la Nova", ha apuntat.

També els veïns que reclamen la gratuïtat de l'AP-7 amb talls diaris de la carretera N-340 a les Terres de l'Ebre han volgut valorar la trobada per recordar també la pertinença i legitimitat de les seues reivindicacions. En un comunicat, el moviment veïnal, que aplega també veïns del nord del País Valencià, reconeix la "necessitat" i se suma a la reivindicació del Corredor Mediterrani "com a necessari per al desenvolupament de tots dos territoris".

Tot i això, subratllen també la necessitat que "l'alternativa" actualment existent al Corredor, i que és emprada "de forma majoritària per tothom", tant per al transport de persones com de mercaderies, és la carretera que els travessa, siga la N-340 o l'AP-7.

En este sentit, recorden la situació "sobresaturada" i la "creixent" quantitat d'accidents mortals que acumula la N-340 per recordar als presidents català i valencià per refermar la seua reivindicació d'una autopista sense peatges i els problemes que, en un territori "cruïlla", pot generar la voluntat del govern central de construir onze rotondes i establir una doble línia contínua al llarg d'un tram de 66 quilòmetres. "Tots dos presidents són coneixedors, de primera mà, de la problemàtica que descrivim", conclouen.