Les Terres de l'Ebre quadrupliquen el nombre de centres que oferixen el primer cicle d'educació infantil

Escoles com Les Eres, de Vinebre, incorporen enguany el servei de llar d'infants per garantir les places a les famílies i mantenir la població escolar al municipi

Cua d'alumnes per entrar a una aula de l'escola les Eres de Vinebre.
Cua d'alumnes per entrar a una aula de l'escola les Eres de Vinebre. | ACN / J. Marsal
ACN
12 de setembre del 2016
Actualitzat el 13 de setembre a les 0:30h
Les portes de les aules de l'Escola Les Eres de Vinebre (Ribera d'Ebre) s'han obert este dilluns al matí per als 35 alumnes majors de tres anys i, també, per primer cop, per a 8 de més menuts. El centre és un dels onze de les Terres de l'Ebre que este curs posa en pràctica el pla experimental de primer cicle d'educació infantil, o el que popularment es coneix com a llar d'infants, amb un total de 62 alumnes. L'any passat, tres escoles del territori van participar en una prova pilot que enguany s'ha estès a unes cinquanta arreu de Catalunya. Enguany, el Departament d'Ensenyament ha obert la possibilitat de prestar este servei als municipis de menys de 3.000 habitants de zones rurals del país, amb un màxim de deu alumnes. La resposta, asseguren, ha estat altament positiva, tant per la demanda com per les prestacions que oferix. Ajuntaments com el de Vinebre veuen en este projecte una forma per garantir les places de llar d'infants a les famílies i mantenir la futura població escolar del municipi.

Ha estat un dia de nervis i plors per als més menuts que, tot i això, ja coneixien la que serà la seua aula durant este curs. A Vinebre, que pertany a la ZER Ribera d'Ebre Nord, l'aula de llar d'infants estava situada al mateix edifici de l'escola. De fet, explica la directora del centre, Francesca Teixidó, esta proximitat ja permetia, fins ara, que algunes activitats o festes es fessen de forma conjunta. Físicament, doncs, el canvi només ha requerit comunicar les dependències. Des del punt de vista organitzatiu, l'escola i el seu equip directiu passen a ser els responsables educatius. S'ha incorporat a este cicle una mestra. L'Ajuntament, per la seua banda, manté contractada una tècnica d'educació infantil. El centre i el consistori aborden de forma conjunta el tipus d'activitats i formació concreta per als xiquets.

Després que escoles rurals com Freginals, Mas de Barberans i Godall (Montsià) assagessen per primer cop la fórmula el curs passat, en el marc del pla pilot, i havent rebut bones referències del seu funcionament, l'Ajuntament de Vinebre va plantejar-se la possibilitat de sol·licitar que s'afegís l'escola Les Eres. Principalment, perquè la baixa natalitat podria posar en perill la continuïtat de la llar d'infants municipals. "Fèiem una previsió: l'any passat vam tenir setze nens i enguany vuit. Cada cop anem a menys. Per això, pensem que seria satisfactori que els nens tinguen plaça sense cap problema. Igual arriba un moment que són un o dos alumnes. Que tinguessien plaça aquí i no hagen de marxar fora és el que ens va portar a demanar-ho", argumenta la regidora d'Ensenyament, Pili Rams. Per proximitat i serveis, una part dels pares va decidir portar-los al poble veí d'Ascó. "Per a l'Ajuntament l'escola és la màxima prioritat", assegura Rams, qui remarca la voluntat del consistori perquè els nens puguen cursar tot el primer cicle a l'escola del municipi i evitar l'èxode.

En este principi de curs 2016-2017, el nombre de centres en zones rurals del territori que incorpora este primer cicle d'infantil de forma experimental s'ha quadruplicat: a banda de les tres escoles del projecte pilot ja esmentades i la mateixa Vinebre, s'han afegit Paüls, Benifallet (Baix Ebre), Bot (Terra Alta), Garcia, Ginestar, la Torre de l'Espanyol (Ribera d'Ebre) i Camp-redó (Baix Ebre). En total són 62 alumnes. "No només s'han interessat estos 8 municipis sinó que alguns s'incorporaran l'any vinent. Fins i tot, s'ha interessat algun per la seua idiosincràsia que no complia els requisits i no ha pogut accedir. Però hem detectat molt d'interès i satisfacció per part de la comunitat educativa perquè dóna molta resposta a les famílies i als ajuntaments", ha assegurat la directora dels serveis territorials del Departament d'Ensenyament a les Terres de l'Ebre, Manolita Cid.

Segons ha subratllat Cid, el projecte, de fet, va nàixer amb la idea de donar resposta a les necessitats dels "municipis més petits", que "de vegades no tenen prou recursos per a les llars d'infants" i, al mateix temps, impedeix que les famílies de les zones rurals puguen accedir a este servei. En este sentit, el Departament assegura que ha limitat a deu el màxim d'alumnes per cicle i vol evitar cap competència amb les llars d'infants. Mentre Ensenyament aporta un mestre d'educació infantil, l'Ajuntament es fa càrrec de contractar un tècnic.
 

Alumnes de l'escola Les Eres de Vinebre, preparats per entrar a classe el primer dia de curs. Foto: ACN / J. Marsal