Trens Dignes vol que la Generalitat sancione Renfe per l'incompliment del servei

La Plataforma reclama que les penalitzacions siguen aplicades en base a l'anterior contracte programa amb l'operadora

Redacció
07 de setembre del 2016
Actualitzat el 08 de setembre a les 8:34h
La plataforma Trens Dignes ha reclamat a la Generalitat que sancione econòmicament Renfe per les deficiències i els incompliments del servei ferroviari a les Terres de l'Ebre aplicant les penalitzacions que recollia l'anterior contracte programa amb l'operadora –entre 2011 i 2015. Tot i desconèixer si ha estat prorrogat o es manté amb els mateixos termes, l'entitat ha recordat que l'acord facultava el govern amb sancionar amb 30.000 euros en cas de supressió o retards de trens i reduir fins a 3 milions d'euros anuals l'aportació pública a l'empresa per no complir els indicadors de qualitats. "En cap moment hem escoltat que per les diferents incidències la Generalitat haja aplicat este sistema de penalització. Suposadament preparen la demanda, però ja anirà fent", ha retret el portaveu, Josep Casadó. D'altra banda, Trens Dignes, que ha celebrat la posada en marxa, a partir d'este dimarts al vespre, d'un nou comboi diari que unirà Tortosa amb Barcelona sortint tres minuts abans de les nou i considera que la reducció a set minuts sobre l'horari previst per reclamar el retorn del bitllet demostra el "fracàs" de la modificació horària que va permetre integrar els retards fa un mes.

Casadó ha preguntat directament a la Generalitat si pensa aplicar estes mesures de penalització pels incompliment en el servei de l'R-16 més enllà de l'anunci de possibles mesures judicials contra l'operadora efectuat uns mesos enrere. Per això, la Plataforma exigix també que es faça públic el contracte programa en vigor signat pel departament de Territori i Sostenibilitat i la companyia, on s'han d'estipular les condicions per a la prestació del servei i estes possibles sancions. Un document, segons Casadó, que no s'ha donat a conèixer, fins a este moment.

La Plataforma ha valorat este dimarts l'anunci de la Generalitat de reduir de 15 a 7 minuts el temps mínim de retard per reclamar el retorn exprés del preu del bitllet per part dels usuaris. Una mesura que han rebut amb un sabor agredolç. "Tot i resultar positiva és un pedaç. Si no haguessen modificat els horaris, no caldria modificar les devolucions", ha assegurat la portaveu Montse Castellà. En altres paraules, considera que reduir el temps per a la devolució suposa acceptar que "es van equivocar" amb la modificació horària que incorporava i oficialitzava els retards. Una decisió, ha recordat, que no només va ser responsabilitat de Renfe i el gestor d'infraestructures Adif, sinó que va comptar amb el suport explícit de la Generalitat.

"Aconseguiran que hi haja més devolucions, passant de quinze a set. Però el nostre objectiu no és que et tornen diners, que són benvinguts, perquè no compensa el temps de vida que passes dalt del tren, amb trajectes que duren tres hores o més", ha insistit. És a dir, asseguren que els usuaris continuen en estos moments perdent el mateix temps que amb anterioritat a les modificacions horàries, perquè els temps dels trajectes s'han acabat allargant. En este sentit, Castellà ha posat en dubte que la puntualitat dels trens haja arribat al 63 % a l'agost. "Existix la mateixa manca de puntualitat que abans", reitera.

En el terreny ferroviari, però, la Plataforma ha pogut celebrar este dimarts una bona notícia: la posada en marxa d'un nou comboi diari entre Tortosa i Barcelona que surt de la ciutat ebrenca tres minuts abans de les nou i que era una reivindicació històrica dels usuaris. "No pot ser que la gent que sortia de treballar no tingués un tren per tornar a casa", assegura. La UNED i l'Escola d'Art, recorden, van haver d'adaptar els horaris a la manca de trens al vespre. El nou comboi ha de permetre solucionar estos problemes. 

Trens Dignes es manté, ara, expectant, sobre el compliment efectiu de l'anunci de la parada de vuit combois Euromed –quatre per sentit- a partir del mes de novembre. Però, sobretot, han fixat la vista en la també pròximament anunciada posada en marxa –durant el primer semestre del 2017- de la variant ferroviària desdoblada del corredor del Mediterrani entre l'Hospitalet de l'Infant i Tarragona, que ha de permetre superar l'efecte coll d'ampolla que llasta les comunicacions ferroviàries més al sud de la capital provincial.

En este sentit, Casadó ja ha avisat que el moviment social i els usuaris han d'estar presents en la nova configuració dels horaris –creuen que s'haurà de canviar de cap a peus la graella actual- a partir que es pose en marxa este tram. "Volem participar des del territori en el futur sistema viari de Vandellòs", ha assegurat Casadó, per qui esta tasca l'ha d'assumir la futura Autoritat Territorial de Mobilitat de les Terres de l'Ebre que es va comprometre a crear la Generalitat.