Ferran Bel: «Estem treballant des de la discreció per reinterpretar el monument franquista»

L'alcalde de Tortosa critica "l'engany" del ministeri de Foment sobre de l'N-340

Monument commemoratiu de la Batalla de l'Ebre, Tortosa
Monument commemoratiu de la Batalla de l'Ebre, Tortosa | Josep M Montaner
ACN
27 d'agost del 2016
Actualitzat a les 12:16h
Tres mesos després de la consulta popular en la qual més d'un 68% dels votants van optar per reinterpretar el monument franquista a la batalla de l'Ebre, l'alcalde Ferran Bel ha reconegut en una entrevista a l'ACN que s'ha començat a treballar per impulsar esta opció des de la "discreció necessària". Bel ha assegurat: "nosaltres els compromisos els complim i els complirem, però tenim pràcticament tres anys de mandat per fer-ho".

"Ens vam comprometre a implementar l'opció guanyadora en la consulta durant el mandat i així ho farem", ha assegurat l'alcalde. Sobre les crítiques que va rebre la consulta, afirma que "va haver-hi molt soroll mediàtic i hipocresia en aquell moment, quan s'havia estat ignorant Tortosa i el monument durant 40 anys. Sóc conscient que quan es donen a conèixer les solucions per reinterpretar el monument una part d'estes crítiques revifaran, però complirem amb el compromís que vam adquirir amb els tortosins", ha reblat Bel.

Este serà un dels projectes que l'alcalde reconeix que vol veure finalitzat al final del que serà el seu tercer i darrer mandat. També ho farà amb el nou espai públic que es generarà davant de la catedral de Tortosa, després de l'enderroc de les cases, i un cop s'acaben les excavacions arqueològiques. Bel està convençut que el projecte d'urbanització de l'entorn haurà de conservar part d'estos vestigis romans que s'han descobert, i manté el termini de poder-ho enllestir tot a finals del 2017.

Un altre projecte important és reforma del pont de l'Estat, una de les obres de major envergadura i complexitat que afronta la ciutat amb els problemes de mobilitat que comporta, però l'alcalde té especial ilusió amb la signatura del contracte de l'obra de les noves piscines de Tortosa en les pròximes setmanes. El 15 de setembre s'acaba el termini per la presentació d'ofertes i l'adjudicació es farà de manera immediata. "Potser no és l'actuació més important ni pel seu volum ni pel seu impacte però sí és l'assignatura pendent del meu mandat", ha reconegut.

Bel també en fa un balanç positiu de la reducció del nombre d'aturats a la ciutat. Al ple del pròxim mes de setembre s'aprovarà una modificació puntual del Pla Parcial Temple Sud, a l'entrada de Tortosa, on una multinacional del bricolatge instal·larà una superfície comercial que donarà feina a més d'una trentena de persones.

"La insensibilitat d'Adif és absoluta"

Un altre dels projectes que Bel voldria poder desbloquejar este mandat és l'alliberament dels terrenys d'Adif de les vies en desús al centre de Tortosa. Amb tot, l'alcalde reconeix que serà difícil arribar a un acord amb la "poca sensibilitat i predisposició" d'Adif. L'alcalde ha explicat que l'Ajuntament ja ha obert dos expedients sancionadors a Adif, i n'ha anunciat un tercer, per l'estat de deixadesa dels terrenys. "Estan fent una deixadesa de funcions en el manteniment d'este espai. Si no volen posar al servei de la ciutat estos terrenys per interessos econòmics el que han de fer és mantenir-los i conservar-los en l'estat adequat i serem exigents amb això", ha manifestat Bel.

Però esta no és l'única "insensibilitat" que Bel ha criticat d'Adif. La manca d'inversions en la xarxa ferroviària, sobretot de les Terres de l'Ebre, provoca greus problemes de mobilitat en els usuaris d'este transport públic que acumula nombroses incidències i retards. "Els problemes a l'R16 són per la falta de manteniment en les infraestructures: enclavaments, vies, catenàries... Amb l'agreujant de la via única entre Vandellòs i Tarragona", ha reconegut Bel que ha lamentat que Adif i Renfe incomplisquen sistemàticament els compromisos adquirits amb el Govern i el territori.

"Van ajustar horaris amb l'objectiu que la gent tingués la certesa de l'hora que arribava, i dissortadament això tampoc s'ha complert", ha afegit Bel, que ja ha transmès a la conselleria i responsables del Departament de la Generalitat que cal trobar alguna solució immediata. En este sentit, creu que l'aturada de l'Euromed a l'estació de l'Aldea a partir del novembre millorarà la situació, però que no és suficient. "La solució a llarg termini només passa pel traspàs de totes les infraestructures ferroviàries a la Generalitat", ha admès.

"Ens han enganyat amb les solucions per l'N-340"

Sobre infraestructures, Bel també ha lamentat el que considera un "engany" del Ministeri de Foment a les Terres de l'Ebre. Ha criticat que, ara, el govern espanyol plantege les bonificacions per a camions a l'AP-7 com a solució per reduir la sinistralitat a l'N-340, però obvie l'altra part de les mesures i apunta a la gratuïtat de l'autopista pels desplaçaments interns a les Terres de l'Ebre i al nord de Tarragona, entre el Tarragonès i el Baix Penedès. "El secretari d'Estat es va comprometre davant i meu i d'altres alcaldes a fer-ho, i ens han enganyat. Ara el que no poden dir és tornar a prometre només una part d'estes mesures", ha afegit.

L'alcalde també ha criticat la construcció de rotondes que Foment està duent a terme al llarg de tot el tram ebrenc de l'N-340 així com de la línia continua per evitar els avançaments. "Potser s'ha millorat la sinistralitat una mica, però hi ha més congestió, dificulta el trànsit intern a l'Ebre i reduix la competitivitat a tots els nivells: empresarial però també al turisme", ha afirmat.

Un ens públic per liderar la sanitat a l'Ebre

La investigació judicial oberta pel grup Sagessa -societat que gestiona equipament sociosanitaris també a les Terres de l'Ebre- en el marc del macrocas Innova ha fet replantejar als municipis ebrencs la relació amb l'empresa. Bel reconeix que la solució no pot ser "immediata" i s'ha de fer "escoltant" a tothom però aposta perquè les Terres de l'Ebre tinguen un ens únic públic que gestione i preste els serveis sanitaris al territori.

"Hem de canviar el model que teníem fins ara però ho hem de fer bé i amb l'aval i participació del Govern", ha explicat Bel, que ja s'ha reunit diverses vegades amb els alcaldes d'Amposta i Móra d'Ebre, Adam Tomàs i Joan Piñol, i que hi ha bona sintonia també amb l'actual conseller de Salut, Toni Comín, per poder treballar en esta direcció.

L'alcalde té clares les condicions del nou ens sanitari -evitaran la paraula consorci: que siga de propietat i gestió 100% pública, àmbit territorial de les Terres de l'Ebre -amb possibilitat d'incorporar una part del Priorat-; i que hi participen ajuntaments i Generalitat. "És un projecte ambiciós i malgrat que fa temps que en parlem per implementar un model d'estes característiques calen diversos anys", ha detallat.