Les modificacions horàries a l'R-16 no acaben amb els retards

Molts dels usuaris es resignen i no tramiten les queixes per reclamar la devolució dels imports dels bitllets

Arribada d'un tren de la línia R16 a Tortosa.
Arribada d'un tren de la línia R16 a Tortosa. | ACN / A. Ferràs
ACN
11 d'agost del 2016
Actualitzat a les 20:31h
Pocs dies després que entressen en vigor les modificacions horàries a la línia ferroviària R16 que uneix Tortosa amb Barcelona per aconseguir ajustar els retards que acumulava el servei, els usuaris han comprovat que l'incompliment es manté. Molts dels viatgers expressen el seu descontentament a través dels seus comptes de twitter detallant que es mantenen els retards d'entre mitja hora i una hora en la majoria de trajectes, però també es resignen i no tramiten les queixes per reclamar la devolució dels imports dels bitllets que els hi pertocaria a partir dels setze minuts de retard. És el cas del Guillermo, usuari del tren que havia d'arribar este dimecres a l'estació de Tortosa a les 17.25 hores, amb els nous horaris, i que ho ha fet a les 17.42 hores.

Que la megafonia de l'estació de Tortosa no haja anunciat l'arribada del tren procedent de Barcelona les 17.42 hores de la tarda d'este dimecres, ni que minuts abans tampoc haja avisat que el comboi arribava amb retard (l'horari oficial "provisional", des del 5 d'agost, indica que hauria d'haver entrat a l'andana a les 17.25 hores), és una mostra més de la normalitat amb què es viuen els retards crònics de la línia R16. Alguns dels usuaris que han baixat d'este tren reconeixien a l'ACN que és tan habitual que ja els tenen en compte a l'hora de planificar els seus viatges. Més que enfadats, estan resignats. 

La situació no ha millorat en els darrers dies, des que divendres es van posar en marxa els nous horaris "provisionals", acceptats per la Generalitat, que allarguen, de mitjana, 8 minuts cada trajecte. 16 de les 19 freqüències de la línia s'han vist afectades pels canvis d'horari però els passatgers no han notat que els retards s'hagen reduït, com exigia el Govern i com s'havien compromès Adif i Renfe. La portaveu de la plataforma Trens Dignes, Montse Castellà, ha denunciat que, amb el canvi, el tren surt abans i arriba més tard però els usuaris estan a dalt del comboi el mateix temps que fins ara. "L'estadística dirà que el trens són més puntuals però nosaltres seguirem tenint un servei pèssim i no ens retornaran el preu del bitllet", ha avisat Castellà.

De fet, Trens Dignes ja va advertir que amb el canvi només es beneficiava Renfe perquè, més temps de trajecte oficial per cada viatge, suposava menys possibilitats de sobrepassar els 16 minuts a partir dels quals ha de retornar el cost de bitllet si les causes del retard són responsabilitat seua. Però els usuaris confessen que, la majoria de vegades, ni es molesten en reclamar perquè sempre es troben amb traves i no solen recuperar els diners. "Sempre posen excuses. Et donen una feinada per reclamar i després no et tornen res", ha explicat des de Tortosa, la Inés, usuària habitual de l'R16. "El darrer dia van ser tres quarts d'hora de retard, vaig anar després que em retornesein els diners i em van dir que no era la seua responsabilitat. No em van tornar res. I sense cap tipus d'informació", ha explicat el Guillermo, un altre usuari de la línia.

Com també ha apuntat el Guillermo, molts usuaris opten pel vehicle particular o el transport públic per carretera, que ha hagut d'incrementar les freqüències entre Tortosa i Tarragona i Barcelona este estiu. Des del gener s'ha registrat un augment del 46% els usuaris del bus, en bona part, degut al mal funcionament del servei ferroviari.