El Govern plantejarà a Foment la gratuïtat de l'AP-7 com a mesura «transitòria»

Rull desvela als alcaldes de la N-340 que l'Estat estaria disposat a bonificar el trànsit de camions per l'AP-7

Redacció / ACN
03 d'agost del 2016
Actualitzat a les 15:10h
Una nodrida representació d'alcaldes i representants de municipis de la N-340 de les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona davant la Conselleria de Territori
Una nodrida representació d'alcaldes i representants de municipis de la N-340 de les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona davant la Conselleria de Territori | Cedida
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat que plantejarà al pròxim titular del Ministeri de Foment "la gratuïtat de l'AP-7 per a tots els trànsits". Es tractaria d'una mesura temporal per solucionar els problemes de sinistralitat i congestió de la N-340 mentre no es comencen les obres del nou tram l'autovia A-7 al seu pas pel Baix Ebre i Montsià. Com Rull ha remarcat després de reunir-se amb quinze alcaldes del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre, esta solució és la que genera més consens entre els municipis afectats però és a l'administració estatal a qui correspon donar-hi resposta.

Un altra mesura que, inesperadament, el conseller de Territori ha posat damunt la taula és el desviament del trànsit de camions per l'AP-7 amb bonificacions als peatges. Rull ha revelat als alcaldes que el Ministeri de Foment li va comunicar que "estava disposat" ha oferir un descompte del 50% a tots els transportistes que utilitzen l'autopista, tal com ja van fer per reduir accidents en la N-II al seu pas per Girona. “El govern espanyol ha trigat molt a acceptar aquest model però ara estaria en condicions de posar-lo sobre la taula”, ha afirmat.

Tot i això, els batlles dels municipis ebrencs i tarragonins - així com els presidents de quatre consells comarcals - han tornat a insistir que la única solució d'urgència possible és la gratuïtat temporal de l'AP-7. Així s'ha expressat la presidenta del Consell Comarcal del Montsià i Alcaldessa en funcions d'Alcanar, Carme Navarro, que ha apuntat que la gratuïtat "immediata" de l'autopista s'hauria d'estendre des de "Hospitalet de l'Infant fins a Peníscola".

Un dels municipis més afectats per l'alt trànsit de la N-340 és el Vendrell (Baix Penedès), per on passen una mitjana de 30.000 vehicles diaris. El seu alcalde, Josep Carnicer, ha rebutjat la solució de la bonificació als camions perquè "no és viable, no funciona" i ha remarcat que “calen bonificacions generalitzades per a tot el trànsit i desplaçaments, que donen sortida als problemes que el territori pateix en mobilitat, seguretat, sostenibilitat i competitivitat”.

Grups de seguiment
El conseller de Territori i Sostenibilitat també ha informat que es crearan dos grups de treball, un al Camp de Tarragona i un altre les Terres de l'Ebre, per fer-ne el seguiment de les mesures que s'apliquen. Els grups estaran encapçalats pels respectius delegats del Govern, Òscar Peris i Xavier Pallarès, i controlarà l'evolució de les negociacions amb Madrid i recollirà "les propostes de consens respecte de les bonificacions de l'AP-7 i les futures actuacions al voltant de la duplicació de la N-340", ha explicat Josep Rull.

Al mateix temps, el conseller també ha avançat que la Generalitat aspira a "gestionar totes les vies d’alta capacitat", de manera que a finals d’aquest 2016 presentaran a Foment una proposta en la qual a Catalunya s’implantaria un nou model de pagament a les autopistes. Segons l’ambició del Govern, les vies ràpides tindrien uns peatges que oscil·larien en funció de l’ús i la contaminació. Fins que arribe el moment, però, Rull exigeix a l'Estat, "que sí pot prendre estes decisions", que injecte els recursos que té "en benefici de la seguretat, el combat contra la congestió vial i la reactivació econòmica del territori".