El Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre titlla d’“insostenible” la situació ferroviària

ADIF respon a l'ens comarcal que ja ha aplicat les mesures correctores necessàries per assegurar la circulació dels trens

El servei ferroviari per la línia R-16 patix incidències repetidament.
El servei ferroviari per la línia R-16 patix incidències repetidament. | Sílvia Berbís
Redacció
19 de juliol del 2016
Actualitzat a les 23:18h
El Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre ha fet públic un comunicat per exposar que fa seu el malestar de tot el territori respecte el transport ferroviari a les Terres de l’Ebre. La presidenta de l’ens, Gemma Carim, ha assegurat que la situació és “insostenible”, i ha reconegut que des de les institucions “no sabem què més fer” davant dels problemes que se succeïxen cada cop més sovint.

La setmana passada, representants dels quatre Consells Comarcals de les Terres de l’Ebre i el del Priorat (els que es veuen afectats per les línies R-15 i R-16 de Renfe), a més dels alcaldes implicats, es van reunir amb la Plataforma Trens Dignes i van acordar redactar un document conjunt per reclamar a la Generalitat la posada en marxa l’Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de les Terres de l’Ebre. En este document “hi tindran veu alcaldes i Consells Comarcals de cara a la planificació i l'organització d’esta mobilitat”, ha assegurat Carim, tot recordant que també reivindiquen l’aprovació definitiva del Pla director de mobilitat, “que tot i estar redactat, no s’ha tirat endavant”, ha puntualitzat. A més, van deixar la porta oberta a emprendre accions legals contra Renfe.

De fet, el transport ferroviari, i la mobilitat en general, és un dels cavalls de batalla de les institucions del territori, i el mes de març passat es van reunir amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, per fer-li arribar estes inquietuds.

Evacuació de passatgers a Flix
L’última incidència va tindre lloc  dilluns a la tarda, quan una avaria en el sistema d’electrificació va deixar un tren aturat, amb 68 passatgers, a tres quilòmetres de l’estació de Flix. El comboi, que havia sortit de l’estació de França de Barcelona a les 15.47 hores, havia d’arribar a Flix a les 18.42 hores i tenia com a destinació la ciutat de Saragossa. Cap a les set de la tarda, però, el ferrocarril va quedar immobilitzat a prop del camí de Darenys, abans d’arribar al municipi, i Mossos d’Esquadra, Bombers de la Generalitat i personal de l’Ajuntament van haver d’evacuar els usuaris fins a l’estació. Tot i que el lloc era de difícil accés, l’autobús municipal hi va poder arribar gràcies a les seues dimensions i va facilitar el trasllat de les persones afectades. Pel que fa a la circulació de trens, va quedar interrompuda i Renfe va iniciar un servei alternatiu per carretera entre les estacions de Móra la Nova i Flix.

ADIF respon al Consell que ha aplicat les mesures necessàries
La presidenta s’ha referit també a la carta amb què ADIF ha respost l’ens comarcal, després del descarrilament d’un tren de mercaderies a Ascó el mes de gener passat. Una missiva que ha arribat mesos després dels fets i en la qual la companyia encarregada de les infraestructures ferroviàries assegura que ha adoptat “les mesures correctores necessàries per assegurar la circulació dels trens” i que “hi ha hagut una millora” des de llavors. Així, en el text ADIF detalla que s’estan duent a terme les tasques pertinents en termes de manteniment, inspecció, vigilància i inspeccions. Segons Carim, però, l’episodi d’ahir a Flix posa de manifest que “això no es trasllada a la realitat”.