Els nous horaris provisionals de l'R-16 inclouran vuit minuts de retards

La Generalitat advertix que és una mesura excepcional sotmesa al compliment de les inversions compromeses per ADIF | Un nou servei regional cobrirà el trajecte Tortosa-Barcelona a les 20.58 hores

Tren avariat entre l'Ametlla de Mar i l'Hospitalet de l'Infant
Tren avariat entre l'Ametlla de Mar i l'Hospitalet de l'Infant | Oliver Blasco
Dani Sainz de Aja
18 de juliol del 2016
Actualitzat el 19 de juliol a les 23:44h
Este dilluns s'han presentat els nous horaris per la línia de trens regional R-16 en els que s'allarga el temps de trajecte en vuit minuts de mitjana i que entraran en vigor el proper 5 d'agost. La Generalitat ha elaborat esta proposta d'horaris com a mesura provisional per donar "fiabilitat" als usuaris mentre duren les afectacions. "Els usuaris han de saber quan sortiran de Tortosa i quan arribaran a Barcelona", ha dit el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font. Així, el trajecte entre la capital ebrenca i catalana passarà de cobrir-se, oficialment, en 2 hores i 30 minuts de mitjana a d'entre 2.38 i 2.48 hores, depenent del servei. La proposta de Generalitat "rebaixa" l'afectació de temps que preveien els horaris de Renfe, on es suggerien trajectes de fins a 3 hores, ajustant-se més al temps real dels retards.

Com ha explicat el secretari d'Infraestructures i Mobiliat, el govern català ha acceptat esta modificació a canvi del compromís per part d'Adif de complir amb les inversions pendents, amb la reparació de l'enclavament de Mont-roig del Camp al capdavant de la llista. Font ha insistit en assenyalar els tres problemes que pateix la línia entre les Terres de l'Ebre i Barcelona i que, segons el govern, són les responsables dels retards i dels nous horaris: la via única entre Vandellòs i Tarragona, les limitacions temporals de velocitat (LTV) per obres entre l'estació de Sants i França a Barcelona i, "la gota que va fer vessar el got", l'incendi de l'enclavament de Mont-roig.

En este sentit, la Generaltiat es compromet a revisar els horaris en funció que estos problemes es vagen solucionant. En primer lloc, es farà un seguiment durant el mes d'agost del compliment dels horaris per part de l'operador. El govern català exigirà a Renfe una fiabilitat per sobre del 92%, "el normal en els trens de Rodalies", ha apuntat Font. Al setembre, quan es preveu que finalitzen les obres entre l'estació de Sants i França, es retirarà la LTV i això permetrà "revisar quant temps es pot guanyar". Un mes més tard també hauria d'estar solucionada la incidència a Mont-roig (d'acord al compromís d'Adif) i, en principi, es podrà retornar als horaris originals. Finalment, la inauguració de la doble via entre Vandellòs i Tarragona pel maig de 2017 permetrà a la Generalitat refer els temps de viatge de forma "important". La voluntat del govern és que el trajecte Tortosa-Barcelona es puga cobrir en 1 hora i 45 minuts.

Més trens per cobrir els greuges
El secretari d'Infraestructures i Mobilitat també ha anunciat un nou servei de mitja distància a partir del 4 de setembre que sortirà a les 20.58h des de Tortosa i arribarà a Barcelona a les dotze menys quart. Seria l'últim tren de la jornada, el desè en fer el trajecte des de l'Ebre a la capital. D'esta forma la Generalitat pretén complir amb una altra de les reivindicacions del territori, com ha reconegut Font, que a diferència dels quatre Euromeds que s'aturaran a l'Aldea a partir de l'1 de novembre sí serà una mesura definitiva. Pel que fa als trens d'alta velocitat, es tracta d'una "solució d'emergència per una situació indigna" que durarà fins que es pose en marxa la doble via entre Vandellòs i Tarragona al maig de 2017. "Treballem per a que els regionals tinguen un temps de viatge prou competitius com per a que els Euromeds no siguen el tren de la dignitat de les Terres de l'Ebre".