La fotografia protagonitza una nova edició de l’EBRE, ART & PATRIMONI

Sis exposicions en diferents equipaments museístics de les Terres de l’Ebre, que tenen com a nexe comú el territori, la memòria viva i el rastre de la humanització en el nostre entorn

Guillermo Barberà presenta l'exposició, 'La 340'.
Guillermo Barberà presenta l'exposició, 'La 340'. | Sofia Cabanes
Sofia Cabanes
11 de juliol del 2016
Actualitzat a la 13:56h
Durant els mesos d’estiu i fins ben entrat el setembre, la xarxa territorial del SAM (Servei d’Atenció als Museus) de les Terres de l’Ebre –encapçalada pel Museu de les Terres de l’Ebre i el Departament de Cultura– pretén apropar el paisatge, la història, les formes de vida i el ric patrimoni del territori a la ciutadania en la mosta “Ebre, Art & Patrimoni”, una activitat conjunta de gran format que tindrà lloc en diferents equipaments que conformen part del SAM a Amposta, Corbera d’Ebre, La Galera, el Mas de Barberans, Tortosa i Ulldecona.

Després de les escultures sonores del 2014 i la música de 2015 (que va centrar l’edició de l’any passat de l’Ebre,Música&Patrimoni, i que s’alterna bianualment amb l’Ebre,Art&Patrimoni), enguany és el torn de la fotografia.  El nexe comú d'este cicle, que porta com a lema “Territori fotogràfic, memòria viva”, no només és el territori, sinó també les persones que hi apareixen i el rastre de la humanització en el nostre entorn.

Estes són les exposicions que conformen el cicle:

La 340, per Guillermo Barberà (Tortosa, 1974)
 

La història d’esta fotografia “és un pacte”, explica el seu autor, Guillermo Barberà. Fotografiar la vida diària de les prostitutes que treballen a l’N-340 “no és una tasca fàcil”, constata, “per la qual cosa es va haver de crear un pacte i una relació per poder-la fer”. A més, Barberà va gravar un curt documental sobre el testimoni d’esta noia brasilera que veurà la llum amb l’exposició.

“La N-340 ha passat a ser un subjecte amb veu pròpia  a les Terres de l’Ebre. És un lloc on passen coses. Un lloc que ens pot provocar temor, quan hi anem a circular. A tots ens hi ha passat alguna aventura. És un espai referencial per a tots. Li tenim una relació d’amor odi”, explica Barberà. Així, ‘la 340’ esdevé en esta exposició “un personatge més” en la societat ebrenca. Un recull d’imatges on prenen protagonisme els espais buits que es troben al llarg de la carretera. “Vaig començar molt predisposat a retratar els personatges, però quan vaig xafar el terreny la idea em va canviar totalment. Al final vaig optar per la fotografia d’espais buits. Són el reflex de la vida passada, això per a mi ha estat molt interessant. La faceta de la mort, que jo l’expressava a partir d’un accident, un gos al costat de la carretera,... m’he adonat que també ve expressada per tots els espais que estan morts al seu voltant”, confesa Barberà.  

Vestíbul del Museu de les Terres de l’Ebre, del 5 d’agost al 18 de setembre de 2016
Inauguració: 5 d’agost, 20:00 h
Horaris: Dimarts a dissabte d’11:00 a 14:00 h i de 17:30 a 20:00 h; Diumenges de 11:30 a 14:00 h.


Abans-d’ahir, Andreu Caralt (el Vendrell, 1971)
 

Andreu Caralt és autor de l'exposició 'abans-d'ahir'. Foto: Sofia Cabanes


La imatge simbolitza l’inici de la batalla de l’Ebre. Es tracta d’una barana que l’Ajuntament de Móra d’Ebre ha conservat en la qual hi ha un impacte d’un tret llençat des del marge esquerre de l’Ebre, un tret llençat molt probablement per l’exèrcit republicà durant el 1938 i, per tant, simbolitza perfectament el que és la Batalla de l’Ebre. “Les baranes rectes simbolitzen el front i el trencament de barana simbolitza el trencament, el pas de les tropes republicanes pel riu i l’inici de la Batalla de l’Ebre”, explica el periodista Andreu Caralt.

L’exposició es diu Abans-d’ahir, perquè intenta abordar tot el període de la Guerra Civil Espanyola, de l’Holocaust nazi i dels prolegòmens de la Segons Mundial i de la Segons Guerra Mundial. Hi ha un total de 20 imatges ordenades cronològicament des de 1933 a 1945 i volen escenificar esdeveniments importants de cada any a partir d’objectes quotidians transformats durant aquell període i també espais de memòria despullats de vida humana. “L’exposició és un clam per la preservació dels espais de memòria i també un avís. Això no va passar ahir, sí que va passar abans-d’ahir i no estem immunes a que no ens torne a succeir en un futur més o menys immediat”, segons Caralt.

Centre d’Interpretació 115 Dies, del 23 de juliol a l’11 de setembre.
Inauguració: 23 de juliol, 11:00 h
Horaris: Dimarts a dissabte de 11:00 a 14:00 h i de 16:00 a 19:00h; diumenge de 11:00 h a 14:00 h.


Lo Mas, Joan Maria Ventura (el Mas de Barberans, 1961)
 

Josep Maria Ventura ha presentat, 'Lo Mas'. Foto: Sofia Cabanes



Segons rememora el seu autor, esta foto va ser fruit en 2/3 de la seua iniciativa i en 1/3 fruit de la casualitat. “Em vaig adonar quan vaig arribar a casa que havia aconseguit una fotografia especial”, explica Joan Maria Ventura. Va ser feta al 2007 després d’un temporal de Llevant i es tracta d’unes bombolles que es formaven en un bassal.

L’exposició de Ventura  gira entorn 5 àmbits definitoris de Mas de Barberans: la pauma, l’aigua, el poble, l’entorn i les festes majors, cadascun dels quals representats en 5 fotografies tot des de la particular “micromirada” d’este autor.

Museu de la Pauma, de l’11 d’agost de 2016 al 27 de juliol de 2017
Inauguració: 11 d’agost a les 20:00 h
Horaris: del 15 de juny al 31 d’agost: de dilluns a diumenge de 12:00 a 14:00 h.


4D-VULLArt, Ulldecona
 

Agustí Vericat, director del Centre d’Interpretació dels Abrics de l’Ermita de la Pietat. Foto: Sofia Cabanes



4D VULL és un projecte multidisciplinari integrat per especialistes de diversos camps: arqueòlegs, químics, restauradors, especialistes en imatge digital, etc. Dirigit per l’arqueòleg Juan Ruiz, el projecte neix amb l’objectiu de diagnosticar i monitoritzar l’estat de conservació de diversos llocs amb art rupestre llevantí, entre ells els abrics 1 i 5 del Conjunt Rupestre de la Serra de Godall.

Una de les tècniques de treball és la fotografia gigapíxel de molt alta resolució, conformada a partir de desenes i/o centenars de fotografies a escala macro. “Era un projecte de conservació preventiva que a partir del material generat ens ha donat algunes sorpreses, entre les quals les fotografies que es mostren a l’exposició, que donen una visió totalment inèdita de l’art rupestre”, destaca Agustí Vericat, director del Centre d’Interpretació dels Abrics de l’Ermita de la Pietat.

Oficina de Turisme d’Ulldecona, del 16 de juliol al 25 d’agost
Inauguració: 16 de juliol, 20:00 h
Horaris: de dimarts a dissabte de 9.30 h a 14:00 h i de 16:30 a 18:30 h; diumenges i festius de 10:00 a 13:30 h.


Muntanyes, Jep Colomé (Tortosa, 1963)
 

Jep Colomé és autor de l'exposició 'Muntanyes'. Foto: Sofia Cabanes



L’exposició consta d’imatges sobre el territori. Paratges del Coll de l’Alba, les Serres de Cardó- Boix, el Port,... les poesies d’Albert Roig i escrits de Zoraida Burgos acompanyen les fotografies. A més hi ha una projecció audiovisual amb un centenar de fotografies més.
Totes les imatges són en blanc i negre, “el concepte és analògic, treball amb blanc i negre. Els tons de la imatge, tons de seleni. Una imatge que s’adequa molt bé a les pel·lícules analògiques però feta amb tractaments actuals”, exposa el seu autor, Jep Colomé.

Sala Antoni Garcia, del 14 de juliol al 9 d’octubre de 2016
Inauguració; 14 de juliol, 20 h
Horaris: Dimarts a divendres de 17 a 20h; diumenges i festius d’11 a 13:30 h. Dilluns tancat.


Lo Tros, Andrei Moldovan (Targu Mures- Romania, 1989).

Les Terres de l’Ebre conformen un paisatge humanitzat —per les activitats agrícoles, ramaderes i pesqueres— que és la base de l’extraordinària diversitat natural i cultural. A casa nostra, el paisatge és sempre un paisatge treballat que produeix aliments de qualitat, i és també un paisatge viu que esdevé estètic per als que ens visiten.
La bellesa, que aquestes fotografies idealitzen, està arrelada a la construcció d’unes existències i d’uns espais viscuts en el treball apegat a la terra i a la mar, i en la llibertat de la rutina de tornar al tros (al charco, els de la mar) cada dia al llarg de generacions.

Sala 2 de Terracota, Del 9 d’agost al 11 de setembre de 2016
Inauguració: 9 d’agost, 21.30h
Horaris: Dimecres a divendres de 9.30 a 13.30h;
Dissabtes i diumenges de 12.00 a 14.00h