Les TE salten a la via contra uns trens indignes que «segresten» els usuaris

Unes 150 persones tallen durant 15 minuts el trajecte d'un Talgo en protesta per la situació "agònica" del servei ferroviari, segons denuncia Trens Dignes | Nodrida representació política a la protesta, que ha tingut lloc a l'Aldea

Els manifestants han tallat durant 15 minuts el trajecte del Talgo com a mesura de protesta per exigir un servei adequat a l'Ebre.
Els manifestants han tallat durant 15 minuts el trajecte del Talgo com a mesura de protesta per exigir un servei adequat a l'Ebre. | Sergi Aznar
Sílvia Berbís
19 de juny del 2016
Actualitzat el 20 de juny a les 10:22h
D’alguna manera, han volgut “segrestar” el Talgo, aturant-lo a l’andana 4 de l’estació de l’Aldea durant 15 minuts, però res comparat amb el “segrest” continuat que patixen els usuaris de tren a les Terres de l’Ebre cada vegada que pugen a un comboi i no saben quan en baixaran. És la idea que ha volgut traslladar este migdia la Plataforma Trens Dignes amb l’acció que ha convocat unes 150 persones a la que hauria de ser l’estació ferroviària “de referència” a l’Ebre, malgrat que, com lamenten, encara no s’ha aconseguit, amb anys de reivindicacions, que s’hi ature un sol Euromed si no és per avaria. La mobilització, que ha reunit una nodrida representació política de totes les formacions, en plena campanya electoral, ha cobrat més sentit encara arran del caos que estan vivint les línies ebrenques, l’R-15 i l’R-16, des que es va produir un incendi a la subestació de Mont-roig del Camp, que se suma als greuges ja denunciats públicament, i que provoca situacions tercermundistes i retards que dupliquen el temps dels trajectes.
 

Andreu Carranza ha estat l'encarregat de la lectura del manifest. Foto: S. A.

“Les línies de mitjana distància que travessen les Terres de l’Ebre (R-15 i R-16) estan instal·lades en la incidència contínua i el retard habitual. Són les més impuntuals de Catalunya i de l’Estat espanyol, tenen una fiabilitat del 28 %, fet que  suposa que més del 70 % dels combois són impuntuals i que, per tant, l’excepció s’ha  convertit en norma”, ha començat lamentant l’escriptor Andreu Carranza, encarregat de la lectura del manifest. Una situació agreujada ha recordat, per l’avaria a Mont-roig. La línia del Priorat, la Ribera d’Ebre i la Terra Alta, la R-15, tampoc se’n salva, perquè “ha acumulat diversos descarrilaments en pocs mesos i innumerables avaries elèctriques condicionen contínuament els usuaris i la seua seguretat”. I en esta situació, Renfe i Adif ni tan sols executen les obres pressupostades, i apliguen limitacions temporals de velocitat que alentixen els trajectes dels combois amb freqüències insuficients i en molts casos revellits i incòmodes.

En nom de Trens Dignes, Carranza criticat el “tractament cruel a què ens sotmet Adf i Renfe”  i ha demanat l’execució dels pressupostos, un calentari d’obres de millora, l’aturada d’algun dels 15 Euromeds que circulen al dia per l’R-16 sense que se n’ature cap, la reobertura de les taquilles de les estacions de Móra la Nova la i Ulldecona i que cada administració n'assumisca la responsabilitat.            
 

La protesta ha comptat amb una nodrida representació política. Foto: S. A.

En este punt la portaveu de Trens Dignes Montse Castellà ha apel·lat directament als representants del govern de la Generalitat que han estat presents a la protesta, entre ells el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, per reclamar “un tracte equitatiu respecte altres zones del país com Barcelona, perquè entre tindre un tren cada 5 minuts o tindre’l cada quatre hores hi ha un terme mig”, ha exposat. Castellà ha agraït el suport polític a la mobilització per bé que “volem un compromís en este viatge que serà llarg també per després de les eleccions, no s’hi val a vindre ara a fer-se la foto i prou”, els ha recordat. I és que la campanya electoral ha incentivat la presència política, prou nodrida, amb candidats a les generals  com Ferran Bel o Jordi Jordan, diputats al Parlament com Sergi Saladié i Hortènsia Grau, el delegat del govern, Xavier Pallarés, i nombrosos alcaldes i regidors.

En acabar els parlaments, un centenar de persones s’ha atançat a l’andana principal i quan ha arribat el Talgo, amb 15 minuts de retard sobre l’horari previst, han saltat a la via i han aturat el seu trajecte durant 15 minuts més com a acció contundent de protesta.

“Esta és una lluita que s’engloba dins la diferència que notem les Terres de l’Ebre vers el nostre futur estat i un toc d’alerta perquè les dificultats que tenim encara s’han vist exagerades aquests dies, i necessitem unes comunicacions dignes”, ha afirmat l’alcalde de l’Ametlla de Mar, Jordi Gaseni. “Reclamem allò que és just i allò que la ciutadania mereix: un servei adequat, freqüències millors, una estació de mercaderies, que s’ature l’Euromed i que esta siga l’estació de referència de les Terres de l’Ebre que ha de ser”, afegia el batlle de l’Aldea, Dani Andreu. Toni Royo, el director del documental ‘Desconnectats’, un projecte que es vol finançar a través d’una campanya de micromecenatge ja oberta, criticava que en realitat les Terres de l’Ebre patixen un “triple segrest: el que implica el servei ferroviari quotidià, el derivat del tracta del govern central per evitar unes bones connexions en este territori de cruïlla de Catalunya amb el País Valencià, i el de la insuficient defensa del progres adequat per part dels gestors del propi territori davant els poders guvernamentals instal·lats a la metrópoli”.

Durant la mobilització, Trens Dignes ha recollit singatures per donar suport a la causa oberta pel Síndic de Greuges, que ha actuat d’ofici per procedir en contra de les greus incidències de la xarxa ferroviària ebrenca. En el següent enllaç podeu trobar un document tipus, que podeu descarregar i firmar.

https://trensdignesebre.wordpress.com/queixa-sindic-juny-2016/
 

Imatge de la mobilització d'este migdia, amb el Talgo aturat a l'andana de l'Aldea. Foto: S.Aznar