Els nous horaris de l'R15 i R16 podrien incorporar noves freqüències a primera i darrera hora del dia

La Generalitat treballa amb Adif i Renfe en uns nous horaris que podrien entrar en servei al llarg de l'estiu | Ricard Font reitera que només acceptaran "retards horaris" condicionats temporalment per la finalització d'obres de millora de la xarxa ferroviària

El Consell Econòmic i Social de les Terres de l'Ebre, reunit a la seu l'IDECE, ha abordat amb el secretari d'Infrestructures i Mobilitat la polèmica dels nous horaris de trens
El Consell Econòmic i Social de les Terres de l'Ebre, reunit a la seu l'IDECE, ha abordat amb el secretari d'Infrestructures i Mobilitat la polèmica dels nous horaris de trens | ACN
ACN
27 de maig del 2016
Actualitzat a les 16:29h
La Generalitat està negociant amb Adif i Renfe els nous horaris que s'implementaran, amb tota probabilitat, este estiu, a les línies R15 i R16 que afecten les Terres de l'Ebre. Després que el Govern rebutgés la proposta d'incorporar incondicionalment els retards actuals als nous horaris, treballaran per incorporar també noves freqüències a primera i última hora del dia (tal i com venia reclamant la plataforma Trens Dignes), en la mesura que la xarxa ho puga assumir. Així ho ha confirmat el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, qui ha admès que la xarxa ferroviària a les Terres de l'Ebre té un índex de puntualitat "inadmissible", ja que només arriba al 28% dels serveis.

Encara no s'ha concretat la data en què entraran en servei els nous horaris, que haurien de servir per pal·liar algunes de les deficiències del servei de Renfe a l'Ebre. El que sí té una data més concreta és l'acabament de els obres de desdoblament de la via entre Vandellòs i Tarragona cap al primer trimestre de 2017. La posada en marxa d'esta doble via suposarà una "reorganització global" dels serveis ferroviaris a les Terres de l'Ebre, millorant els temps de viatge i les freqüències, segons Font.

Sobre estos nous horaris amb "retards inclosos" que Adif volia imposar a partir del 12 de juny, Font ha recordat que la Generalitat només els acceptaria en cas que fossen temporals i anessen lligats a l'execució d'un seguit d'inversions necessàries per poder revertir la situació actual. "Si ho comparem amb la xarxa viària, fins ara Adif quan tenia un sot optava per reduir la velocitat enlloc d'arranjar-ho. Nosaltres el que diem és: estem disposat a què mentre ho repares, els temps puguen estar condicionats", ha manifestat Font.

Per la seua part, i com a representant de Trens Dignes, Jordi Sasplugas, ha explicat que la reunió amb els tècnics i responsables de mobilitat de la Generalitat ha estat molt satisfactòria perquè coincidixen amb les reclamacions a fer davant Renfe i Adif perquè el servei ferroviari a l'Ebre millore. Sasplugas ha reconegut que el Govern també es troba amb una "incapacitat" de poder fer complir a l'Estat amb el manteniment de les infraestructures existents; i confien que quan s'enllestisca el desdoblament de la via de Vandellòs-Tarragona s'òbriga un ventall de possibilitats de millorar per l'Ebre. "Hem de fer que la societat puga utilitzar el ferrocarril com un transport públic. No ens valen les excuses que la gent no agafa el tren, perquè si s'utilitza poc és perquè hi ha freqüències i horaris que no estan pensats pels usos de la gent", ha afegit.

El Corredor del Mediterrani a l'Ebre
D'altra banda, i en el marc de l'impuls del Corredor del Mediterrani, el Govern també s'ha compromès a treballar amb el territori perquè l'estació de l'Aldea puga esdevenir "estratègica" per al conjunt de l'Ebre. "Entenem que és un punt de connexió important, real, evident i racional, i defensem que puga tenir un component estratègic per relligar la mobilitat de les persones de l'Ebre i també de les mercaderies", ha afegit el secretari d'Infraestructures i Mobilitat.