Talls simultanis a l'N-340 el 19 de març per reclamar la gratuïtat de l'AP-7

Els alcaldes de l’Ebre, els del Pacte de Berà i la Federació de Transportistes anuncien aturades de trànsit al Vendrell i al Perelló | La FEAT crida els transportistes a fer marxes lentes | La data coincideix amb l'inici de les festes de Setmana Santa

Redacció
06 de febrer del 2016
Actualitzat el 18 de febrer a les 20:55h
La protesta d'esta tarda a Les Cases d'Alcanar, en un dels tres talls de trànsit a l'N-340.
La protesta d'esta tarda a Les Cases d'Alcanar, en un dels tres talls de trànsit a l'N-340. | Paco Molina

Els alcaldes de l’Ebre, els del Pacte de Berà i la Federació de Transportistes (FEAT) han anunciat que convoquen dos talls de trànsit simultanis a l’N-340 al Vendrell (Baix Penedès) i al Perelló (Baix Ebre) el dissabte 19 de març -dia en què comencen les vacances de Setmana Santa- per reivindicar la gratuïtat de l’autopista AP-7.

Al mateix temps, la FEAT ha fet una crida als transportistes perquè se sumen a la protesta fent una marxa lenta un cop finalitzat el tall a l’N-340 i una altra per l’autopista mentre s’estiguen fent les concentracions a la nacional. L’alcalde del Vendrell, Martí Carnicer, ha explicat que rebutgen l’N-340, una via “col·lapsada” que provoca “problemes de retards”, a més d’accidents mortals. Els talls s’iniciaran a les 12 del migdia i duraran 45 minuts.

La concentració del Vendrell serà a la rotonda entre l’AP-7, l’N-340 i la C-32; i al Perelló es farà a la nova rotonda, a l’N-340. D’altra banda, els transportistes estan cridats a circular en marxa lenta per l’autopista, tant des de l’Ebre com des de la zona del Gaià, mentre es face la concentració als dos punts; així com a continuar fent marxes lentes per l'N-340 un cop es restablisca el trànsit després dels talls.

Segons han explicat els batlles, la data del 19 de març s’ha triat tot fent un balanç perquè és una data en què “pot haver-hi un govern a Madrid que es pose al telèfon” i perquè tampoc “podien retardar la reivindicació molt temps més”, per por que s’interpretés que les queixes sobre la sinistralitat de l’N-340 s’havien diluït.

Carnicer creu que en estes concentracions hi podria acudir més gent que en la que es va fer a l’Arboç a finals de novembre per reclamar la gratuïtat de l’autopista, on van assistir unes 500 persones. Una altra gran reivindicació va ser al mes de desembre en vuit poblacions de l'Ebre, quan a més un centenar de camions van circular en marxa lenta.

“Ens hem carregat de raons en este procés”, ha assegurat l’alcalde del Vendrell, que ha recordat que la solució a l’N-340 passa per “l’alliberament de peatge” mentre l’administració espanyola “no formuli una via de gran capacitat”, com una autovia, que sigui alternativa a l’autopista.

En aeste sentit, l’alcalde del Perelló ha explicat que el moviment rebutja les bonificacions per als transportistes: “Al principi vam apostar per la bonificació perquè crèiem que era una actitud ràpida i que tindria el suport de l’Estat”, ha raonat Cid, que ha considerat “un fracàs” que el govern espanyol no haja donat resposta. “No veiem cap altra manera que ens escolten a Madrid i no podem acceptar que els transportistes siguen els culpables del que passa a l’N-340, perquè no és així”, ha conclòs l’alcalde del Perelló.

En este sentit, el director de la FEAT, José Luis Aymat, ha celebrat que “en contra del que és usual”, en esta reivindicació “no s’ha criminalitzat el sector transport” perquè s’ha reconegut que el problema és la situació de l’N-340, “una vergonya, tot tenint en compte el trànsit” de la via.

L’única petició del moviment és ara “autopista gratuïta”. “Madrid ens va prometre al 2000 que farien autovies i això ara està aturat i a zero”, ha recordat Cid. Aymat també ha carregat contra les infraestructures al territori: “Són insuficients”, ha dit el director de la FEAT, que ha explicat que “l’única solució real, immediata i que tindria impacte en seguretat i fluïdesa és utilitzar la capacitat de l’autopista”. Amb tot, ha recordat que “la capacitat no pot ser sota les mateixes condicions de peatge” perquè “hi ha part de la població que no es pot permetre aquest luxe” i perquè “l’Estat no ha fet els deures que li pertocaven”.