Arturo Gaya: «Al llarg de l'Ebre hi ha una cultura, un sentiment, una música i moltes històries compartides»

El llibre 'L'Ebre, un riu que fa pujada', serà presentat este dijous 10 de desembre a la biblioteca municipal de La Ràpita, a les 19.30 hores

Sílvia Berbís
07 de desembre del 2015
Actualitzat el 12 de gener del 2016 a les 19:07h
Arturo Gaya, amb el pont de Lo Passador al fons.
Arturo Gaya, amb el pont de Lo Passador al fons. | Elena Maureso

Es fixa en petits detalls, en contalles ancestrals, en els ritmes i els sons de l’aigua, en pedres i convents, en les persones que troba al camí… Sempre busca més ponts que fronteres, més lligams que diferències. I té la capacitat de sorprendre en fer-te’n adonar que hi ha axiomes establerts que val la pena qüestionar-nos per seguir aprenent.  Perquè un riu també pot fer pujada, per bé que concebre'l així denota que aquell disposat a remontar-lo té inevitablement un esperit contracorrent. En el seu llibre ‘L’Ebre, un riu que fa pujada’, Arturo Gaya fa este recorregut invers, des de la desembocadura a Fontibre, per recuperar records i llegendes, redescobrir indrets, aprendre, trobar el destí, i buscar-ne un altre. Després de presentar-lo a Tortosa, Amposta i Deltebre, este dijous 10 de desembre arriba a la Ràpita (Biblioteca Sebastià Juan Arbó, a les 19.30 hores).

Quan fa que no t'has banyat al riu? I quan ho has fet, quina és la sensació que has tingut?
Este estiu m’he banyat al riu. En general, m’agrada banyar-me als rius: la sensació d’aigua corrent i transparent. Ho faig sempre que puc i quan trobo un raconet que m’estira cap a l’aigua. L’Ebre continua tenint estos raconets.

El teu procés de coneixença del riu com ha estat: per etapes? algun viatge especialment programat de retrobament dels orígens?...

Tinc un Ebre en el que m’he criat i m’he fet gran: des de l’illa de Buda fins a Mequinensa. Un altre tram, fins a Logroño, l’he conegut a través de molts viatges i estades, per raons familiars i culturals. Al tram més alt, fins a Fontibre, hi he arribat com a estudiós, com a viatger… Penso que en el llibre es reflexen estos tres nivells de narració: lo riu que m’ha vist créixer, lo riu que he anat fent meu, i el riu on he volgut arribar.

La teua iaia, de Logroño. Com va fer cap la teua família a Tortosa?
Va ser una de tantes i complexes històries de guerra i de postguerra. Lo seu company era farmacèutic i, després de recorrer moltes poblacions, van fer cap a Tortosa. Ma mare va conéixer aquí a mon pare, lo sastre Gaya, i ja no s’hi van moure.

Diries que té més poder l'aigua o la música? l'Ebre o la jota?
L’aigua és poderosa i la música també. Però tant l’una com l’altra exerceixen un poder captivador. És un poder bonic, ple d’energies positives. L’aigua està aquí i corre… La música és una creació humana, o al menys això pensem, perquè la veritat és que tot té la seua música i de vegades només es tracta de remenar una mica i trobar-la. L’aigua té la seua música…

En una entrevista  deies que allà on vas, sempre trobes el que tu ets. En este sentit, qui diries que ets en el teu camí per l'Ebre? O qui has sentit que ets?
Sóc senzillament un caminant. Un viatger que ha intentat conviure respectuosament amb este paisatge, amb la seua gent, i que encara busca la manera de comprendre que forma part d’un tot. Quan viatges trobes el que tu ets, perquè tot es reflexa davant la teua imatge i com a tal et respòn.

En el llibre incorpores moltes llegendes que formen part d'un imaginari fluvial comú. Quin és el poder d'unió que té actualment el riu davant altres variables, com poden ser els límits polítics o administratius, que ens condicionen un espai de pertanyença?
Crec que hi ha una identitat riberenca. Quan arribes a Reinosa i dius que vens del Delta, ets molt ben rebut. El mateix passa a qualsevol indret del curs de l’Ebre: hi ha una cultura, un sentiment, una música i moltes històries compartides. Els límits polítics i administratius aniran i tornaran, els posaran i els llevaran, però l’aigua continuarà baixant i passant per tots els llocs.

Déu n'hi do de llegendes 'gores' que tens per contar, i en bona part lligades a històries religioses... quina és la teua preferida?
La meua preferida no és massa ‘gore’ però també és molt cinematográfica: és la llegenda de Túbal (lo net de Noé) i l’orígen del nom del riu Iber i de la península Ibèrica. És una d’aquelles llegendes que t’agraden i et fan sentir important perquè expliquen que tot va començar a casa teua.

Polet diu que ell és la prova que al 1610 no tots els moriscos van ser expulsats del port de la Ràpita... en el teu cas, et veus més morisco o viking?
Per la meua cultura mediterránea, et diria que em veig més morisco, però per vocació i esperit de concòrdia, et diria que m’agrada la mescla. En podriem dir ‘moring’? (jejeje).

Recorda una vegada en què t'hages sentit més perdut que el 'barco del sabó'.
Sortosament, he tingut moltes vegades esta sensació i la considero saludable. M’agrada quan algú em diu: “vas molt perdut”. Això em transmet un cert sentiment d’innocència saludable que encara persistix davant d’algunes coses. Em fa somriure…

Al final del llibre dius en una frase que és bo saber que el teu camí sempre pot ser més llarg. Després de cada destí, n'has de trobar un altre per seguir viu? .
Penso que les ganes d’aprendre ajuden a viure, i podriem dir que una de les seues conseqüències pràctiques és que això allarga la vida.  De la mateixa manera, crec que el sentiment de saber-ho tot és autodestructiu. No li recomano a cap persona estimada.

Esta obra combina les descripcions pràctiques i les emocionals. Supura melangia en alguns casos, xalera en altres... quins sentiments et desperta l'Ebre?
Tu ho acabes de descriure molt bé: records, emocions, melangia, xalera, il.lusió… també compromís amb la terra i amb la gent. L’Ebre és el meu paisatge. Crec que esta frase tan ben trobada, ‘lo riu és vida’, resumix molt bé els sentiments que l’Ebre em desperta a mi i a molta gent riberenca.

Diries que hem deixat perdre massa coses entorn al riu?: natura, transbordadors, sediments....? Quina és la pèrdua que més t'agradaria recuperar?
Sense dubte, els sediments. Recuperant els sediments, podrem recuperar moltes altres coses. I les solucions tècniques existixen. Que ningú ens enganye. Este és un dels grans objectius del nostre Ebre: recuperar els seus sediments.

En qualsevol cas, la societat ebrenca pot estar orgullosa de com l'ha sabut defensar quan l'han atacat, fins i tot ha sabut donar exemple al món sencer..., creus que esta defensa seguix amatent i desperta en estos moments, tenint en compte que el riu seguix en perill?. 
‘Lo riu és vida’ i la Nova Cultura de l’Aigua han donat la volta al món i han tombat governs. La gent de l’Ebre ho sap i n’està orgullosa. També és cert que ha après a dosificar energies, perquè la lluita continua i serà llarga mentre hi haja persones que vegen en l’aigua un negoci i no una font de vida i una benedicció de la natura.