Una APP de realitat augmentada apropa les pintures rupestres als visitants

Presentada a Ulldecona l'aplicació de realitat augmentada e-ARt, que permet observar i comprendre millor l'art rupestre llevantí | Es tracta d'una eina pionera en este àmbit

Sílvia Berbís
29 d'octubre del 2015
Actualitzat a les 16:27h
Imatge de les pintures de l'Abric I d'Ulldecona a través de l'aplicació descarregada a la tauleta.
Imatge de les pintures de l'Abric I d'Ulldecona a través de l'aplicació descarregada a la tauleta. | Sílvia Berbís

La declaració de Patrimoni Mundial per la Unesco, l’any 1998, dona fe de la seua importancia. Este reconeixement és per sí mateix una crida, una temptació que incita a la visita. Però no sempre és senzill concebre com a activitat turística un recorregut per uns petits vestigis del mesolític mig camuflats a les parets d’un abric muntanyenc. Malgrat tot, bona part de l’atractiu passa per entendre allò que es veu, les pintures rupestres, i sobretot pensar que entenent-les, la visita passa a ser una immersió en el temps, a una societat desconeguda que va viure fa 8.000 anys. Descobrir els ancestres i endinsar-se en els enigmes que desperten. Interessant, no?. L’eina que ha presentat avui el Centre d’Interpretació d’Art Rupestre Abrics de l’Ermita d’Ulldecona dóna esta facilitat: ajuda a observar les pintures rupestres gràcies a les noves tecnologies i en concret, a una APP, anomenada e-ARt, que convertix un móbil o una tauleta en una porta directa a l’antiguetat. La realitat augmentada aplicada a l’art rupestre permet fer un viatge en el temps ple de descobriments i incògnites.

El sistema es basa en la identificació d'imatges a temps real a partir de patrons predefinits amb fotografies i models 3D. Així, qualsevol visitant amb un smartphone o tablet amb sistema Android i iOS es pot descarregar l’aplicació i preparar-se per visitar, amb una nova perspectiva,  l'Abric 1 i la seua imponent escena de cacera. Enfocant a les imatges el móvil, li apareixeran a la pantalla en definició les pictografies amb la seva composició narrativa, millorant així la seva comprensió. Ja no caldrà que s’esforce en captar si observa adequadament una figura, de vegades mal conservada, perquè a la pantalla, sobre la realitat de la cova, se li dibuixa nítidament. A més a més, e-Art proporciona una informació contextual adaptable i complementaria a la vivència de la visita guiada in-situ, fàcilment assimilable als coneixements i a la curiositat dels visitants. I veien clarament les figures, el visitant pot captar detalls que evoquen formes de vida, estratègies de cacera tipus d’animals, vestimenta… les figures dixen de ser taques siluetejades a ull d’un profà i passen a ser símbols gairebé màgics que ens vinculen al passat.

“Esta eina transforma la manera com fins ara s’han contemplat les pintures, eixamplant així les possibilitats de l'Art més viu de la Prehistòria. Un recurs adaptat als nous temps amb l'objectiu de contribuir a posar en valor l'Art Rupestre Llevantí mitjançant la seua explotació turística sostenible de forma directa i indirecta”, ha explicat Agustí Vericat, director del CIAR Abrics de l'Ermita. Juan Ruiz, Juan Carlos Lorente i Antonio Dólera, l’equip tècnic que ha desenvolupat l’aplicació, se n’ha encarregat de mostrar el funcionament duna aplicació que vol “promoure el turisme cultural sostenible unint passat i futur en una novetat tecnològica a nivell mundial”. L’alcaldessa d’Ulldecona, Núria Ventura, ha recordat que els avenços en projectes tecnològics que s’han anat desplegant a l’entorn de les pintures rupestres. En este sentit, l’any passat es va presentar el ‘Portal de Jocs de la Ruta de l’Art Rupestre’, i enguany s’eixample les possibilitats a través del conveni VULL, que desplega l’e-Art tant a l’Abric I de l’Ermita d’Ulldecona com a les Coves de la Saltadora (a Les Coves de Vinromà) i a la Cova Centelles (a Albocàsser). “Sumant recursos serem capaços de posar en valor el potencial que tenim”, ha apuntat Ventura. També Càrol Allepuz, presidenta d'Amics Valltorta,ha destacat la importancia de despertar la curiositat de la població local a l’entorn estos recursos per tal d’ajudar al propi desenvolupament del territori. El projecte ha estat co-finançat pel Ministeri de Educació, Cultura i Esport.