El RACC veu una «emergència social» desviar els camions de l’N-340 per l’autopista amb bonificació

Amb 66 morts en cinc anys al tram català, l'N-340 és el gran punt negre de la xarxa viària | Al seu pas per les TE hi circulen 25.000 vehicles diaris de mitjana, un 30% dels quals són camions

Sílvia Berbís
10 de setembre del 2015
Actualitzat a les 11:11h
Desviar els camions a l'autopista s'apunta com la solució més urgent per frenar la sinistralitat.
Desviar els camions a l'autopista s'apunta com la solució més urgent per frenar la sinistralitat. | Sílvia Berbís

El RACC demana una solució immediata als problemes d’accidentalitat de la N-340, un dels pitjors trams de la xarxa viària catalana, amb 66 morts en els últims 5 anys, recorda, en bona part en el tram que creua les Terres de l’Ebre, on enguany ja han perdut la vida 13 persones. La solució que proposa el RACC “respon a una emergència social”, apunta, i va en la mateixa línia de la que defensava ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat Santi Vila: per desviar obligatòriament els camions per l’autopista amb una bonificació del 50%. La mateixa solució ja aplicada a l’N-II a Girona fa dos anys, amb uns resultats molt efectius, ja que la mortalitat ha caigut en picat. La mesura, a més, recorda el RACC, té un cost O i es podria aplicar demà mateix.

Per la N-340 hi circulen una mitjana de fins a 25.000 vehicles, i fins a un 30% de vehicles pesants, que eviten el peatge de l’AP-7. La saturació de vehicles fa augmentar el risc d’accidentalitat i posa en perill la vida de les persones que hi circulen, ja que s’hi produixen molts avançaments que sovint acaben en xocs frontals. El RACC considera que els transportistes de vehicles pesants són també víctimes d’esta situació. Per això, “abans que el desdoblament de la N-340 siga una realitat, hi ha una solució senzilla i d’aplicació immediata: desviar els camions cap a l’AP-7, oferint-los un descompte del 50% en el peatge”, defensa.

El RACC ha realitzat de forma recurrent diferents estudis amb propostes sobre possibles solucions per esta via. Així, ha conclòs que la reducció del 50% en la tarifa del peatge de l’AP-7 es veuria compensada per l’augment previst de trànsit de camions en esta autopista.
Segons els càlculs del RACC, els beneficis socials de la mesura ascendirien a més de 29 Mill.€/ any: Reducció d’accidents amb camions implicats (10 Mill. €/any), reducció de combustible i emissions de CO2 dels transportistes (6,2 milions d’euros  en combustible i 0,53 milions d’euros en emissions de CO2) i reducció en temps de trajecte dels transportistes ( estalvi de 12,7 mill.€/any).

Pastor, disposada a parlar
La ministra de Foment Ana Pastor, que ahir va visitar Catalunya, va afirmar que en els propers dies demanarà una reunió amb la Generalitat per tractar el problema de l’N-340. Pastor va dir que "estan oberts" a parlar-ne i que es podrien estudiar possibles bonificacions a camions perquè circulen per l'autopista, una mesura que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ja havia dit que es porta dos anys reclamant sene que Foment ho haja acceptat, com sí que va fer amb Girona.

Els alcaldes consensuaran avui mesures de força
Els representants municipals dels Ajuntaments de l’Ametlla de Mar, El Perelló, l’Ampolla, Camarles, l’Aldea, Amposta, Sant Carles de la Ràpita, Alcanar i Tortosa es reuniran este dijous al Perelló per redactar un manifest conjunt per denunciar l’alta accidentalitat i demanar a l’Administració la continuïtat de l’autovia per estos municipis. Els alcaldes consensuaran mesures de pressió i es plantejaran la possibilitat d’impulsar mobilitzacions per reclamar que les possibles solucions s’apliquen de manera urgent.