El sindicat USTEC-STEs reclama un protocol per evitar casos d'agressions als docents

Redacció
13 de maig del 2015
Actualitzat el 23 de maig a les 9:51h
Un moment de la roda de premsa d'este matí a Tortosa.
Un moment de la roda de premsa d'este matí a Tortosa. | S.Berbís

Gairebé un mes després de l’agressió mortal que va patir un professor de l’institut Joan Fuster de Barcelona, el sindicat USTEC-STEs ha reclamat la creació d’un protocol “clar, eficaç i pràctic” que servisca com a instrument per evitar agressions als docents. Esta eina ha de passar necessàriament pel fet que l’Administració “pose  d’ofici els mitjans legals i jurídics al professorat afectat”, que actualment se sent desemparat davant l’increment de les situacions de violència que patix, tant en l’àmbit general com territorial. Els portaveus del sindicat a les Terres de l’Ebre, Marc Martínez i Juli Loras, han apuntat que també a les Terres de l’Ebre “s’han detectat casos de violència verbal, en instituts però també alguns en primària”, per bé que resulta complicat quantificar-ho per l’absència d’estadístiques.

USTEC-STEs demana, a més del protocol, tot un seguit de mesures per revertir la situació de conflictivitat creixent, i ja ha anunciat que per reivindicar-les, convoca als treballadors de l’ensenyament a fer concentracions o aturades als centres el proper dia 20 de maig, al matí, al migdia o a la tarda, segons decisió dels claustres.

Una altra de les mesures exigides és un calendari de reversió de les diverses retallades, concretament, “la substitució de professorat per malaltia des del primer dia, el retorn a les ràtios que marca la normativa, el retorn immediat a l’horari lectiu anterior als decrets d’excepció de 2010 i 2012, la contractació de nou professorat de suport, de psicopedagogs i altres professionals dels EAPs, de tècnics d’educació infantil, d’auxiliars i educadors d’educació especial i de tècnics d’integració social, i totes aquelles que han agreujat el  deteriorament del clima escolar a les escoles”.

Igualment exigixen la derogació del conjunt de mesures polítiques que “afeblix la posició dels docents als centres”, és a dir, del decret de direccions, d’autonomia, de provisió de llocs de treball, i “de tot el conjunt de mesures que han servit per jerarquitzar els centres educatius i sabotejar la gestió democràtica i col·lectiva”, sosté el sindicat.

En un altre dels punts, demana l’elaboració, de manera conjunta amb el professorat, dels  programes i la implementació de mesures “per fer de l'escola pública una escola inclusiva, que servisquen per prevenir i administrar el bon clima escolar dins les aules, i en els quals es puga preveure mecanismes reals”. Finalment, proposen alguna mesura simbòlica en homenatge al mestre mort.

USTEC·STEs considera que precisament esta mort ha servit per destapar un conjunt de deficiències en l’administració i prevenció de les agressions als docents. De fet, sosté que hi ha hagut un conjunt de polítiques educatives que han fet especialment vulnerable el professorat, i a això se li afegix un empitjorament de les condicions laborals dels docents, amb major horari lectiu, menor temps per coordinacions, dures penalitzacions per estar malalt, substitucions de baixes al cap de quinze dies, ràtios entre i un 10-20% superiors al que dicta la normativa, a banda d’una pèrdua de poder adquisitiu pròxim al 30% en els darrers set anys, “fet que genera una situació de desmoralització creixent”. A més, denuncia que la Conselleria exclou el professora de la presa de decisions estratègiques i fonamentals pel que fa a les línies de política educativa del nostre país.