L’alt cabal de l’Ebre augura una molt bona campanya per al musclo del Delta

La marca Marisc del Delta de l'Ebre incrementarà vora un 40 % la comercialització | Entre les badies dels Alfacs i el Fangar s’espera arribar als 4 milions de quilos de musclo

Sofia Cabanes
07 de maig del 2015
Actualitzat el 23 de maig a les 9:54h
La campanya d'extracció del musclo ja ha començat als Alfacs.
La campanya d'extracció del musclo ja ha començat als Alfacs. | Eva Mascarell

La campanya d'extracció del musclo ja ha començat als Alfacs. Foto: Eva Mascarell


Els productors de mol·luscos del delta de l’Ebre han donat el tret de sortida a la campanya d’extracció i  comercialització del musclo. Enguany, Fepromodel, la federació que els engloba, comercialitzarà de nou una part de la producció, la més selecta, sota la marca Marisc del Delta de l’Ebre. L’any passat es van vendre per esta via uns 200.000 kg de musclo,  enguany confien “augmentar la comercialització per esta via en un 40 o 45 % i arribar a uns 300.000 kg”, ha explicat el gerent de Fepromodel, Gerardo Bonet, en una visita a la badia dels Alfacs.

Tot i que el vent ha retardat l’inici de la campanya uns 15 dies, les expectatives de producció i de qualitat per a este 2015 tornen a ser “molt bones”, segons han apuntat els musclaires. “ El 2013 va ser un any excepcional per les riuades, el 2014 també va ser un any molt bo i esperem que este 2015 torne a ser un any com a mínim al de 2014”. Així, s’espera arribar a una producció de 4 milions de quilos de musclos entre les badies dels Alfacs i del Fangar.

A més, la demanda i l’entrada del musclo ebrenc al mercat en esta nova temporada està reportant, de moment, més beneficis que l’any passat: “el preu ha augmentat de mitjana un 10 % respecte l’any passat i en tenim més demanda”, constata Bonet.

El preu del musclo de la marca Marisc del Delta ronda entre els 4 i 6 euros. “Hem après a apostar més per la qualitat que per la quantitat”, ha explicat d'altra banda el president de Fepromodel, Juan Miguel Carles. “Induïm al productor que faça menys quilos però de més qualitat i li paguem més. El productor arrisca més perquè el musclo estiga perfecte”, ha afegit Gerardo Bonet. La diferència d’aquest musclo “selecte” respecte el corrent rau en el volum de carn de cada exemplar. “Es parteix d’una mitjana de 180 grams per quilo de musclo brut. Però l’any passat, per exemple, no vam baixar dels 280 grams”, segons Bonet, i tot això coincidint amb les grans avingudes d’aigua de l’Ebre: “hi ha una relació directa entre les aportacions d’aigua del riu i la grandària del musclo”, constaten els productors.

Fepromodel agrupa una cinquantena d’empreses del sector que gestionen les muscleres ubicades a les dos badies del Delta i, a més, s’encarrega del control, la selecció i la comercialització del marisc que surt al mercat sota la marca Marisc del Delta de l’Ebre. Gairebé tot el marisc etiquetat amb esta marca es ven a Catalunya, de fet, s’estan fidelitzant clients com les cadenes de supermercat Bon Preu Esclat i Condis, on ja començaran a tindre a les botigues el musclo ebrenc a partir de dimarts.
 

Fepromodel ha explicat avui en roda de premsa les expectatives d'esta campanya. Foto: Eva Mascarell



La cloïssa també arriba al mercat
Enguany, a més, serà el primer que Fepromodel comercialitzarà cloïssa cultivada a la badia del Fangar. “Esperem que arribe a la mida comercial per posar-la al mercat, sobre juny o juliol. Quan la vam sembrar feia 150.000 kg i això s’ha de transformar en uns 400.000 quilos,  teòricament”, ha explicat el president dels productors.

Un altre dels projectes de Fepromodel serà incloure ”tan aviat com siga possible”, la marca Reserva de la Biosfera al seu marisc, però descarten, almenys de moment, la certificació ecològica: “La certificació de musclo ecològic no ha quallat, hi ha molta burocràcia i no sabem fins a quin punt val la pena”, ha constatat Bonet.