La marca Terres de l'Ebre Reserva de la Biosfera, a punt d'estrena

Se'n podrà fer ús abans de Setmana Santa, dos anys després que s'atorgués la distinció | Avui s'ha presentat el reglament i el logotip, i ja estan fixades les taxes per sol·licitar-la

S.B. / Redacció
16 de febrer del 2015
Actualitzat el 17 de febrer a les 17:17h
El conseller Pelegrí ha presidit esta tarda el consell consultiu de la Reserva de la Biosfera TE.
El conseller Pelegrí ha presidit esta tarda el consell consultiu de la Reserva de la Biosfera TE. | Departament d'Agricultura

Després de dos anys de rebre el distintiu de la Unesco, la marca Terres de l'Ebre Reserva de la Biosfera ja és apunt i es podrà començar a utilitzar abans de Setmana Santa. Esta tarda s’han presentat al Consell Consultiu el reglament d’ús i el logotip, que han de quedar aprovats pel Consorci de Polítiques Ambientals de les Terres de l’Ebre (COPATE) en la reunió prevista per al 3 de març. D’esta manera, s’han concretat ja els requisits necessaris per poder sol·licitar l’explotació de la marca, específics per a cada sector. Els interessats hauran de satisfer una taxa inicial de 200 euros, a la qual se n’afegix una de manteniment d’entre 50 i 500 euros anuals en funció del nombre  de treballadors de l’empresa. El dret d'ús de la marca i logotip Terres de l’Ebre Reserva de la Biosfera tindrà una durada limitada a tres anys, prorrogables.
 

Logotip distintiu de la marca.

El conseller d’Agricultura Josep Maria Pelegrí ha presidit esta tarda la segona reunió del Consell Consultiu de la Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre, que s’ha dut a terme a la Cambra de Comerç de Tortosa. Segons ha explicat, l’explotació de la marca va dirigida “als recursos locals, productes, béns i serveis, especialment els agroalimentaris, els artesanals i els de promoció turística amb finalitats culturals i recreatives, que potencien les activitats econòmiques tradicionals i la nova economia social en el marc de la sostenibilitat territorial”. El conseller ha deixat clar que “s’ha complit el compromís d’establir un reglament per als productes més demanats de la zona: l’oli, l’arròs, la fruita dolça, l’horta, els cítrics, els fruits secs, els vins, els ous, la mel, els carnis, la pesca, els bivalves i l’artesania alimentària i la no alimentària, i també les condicions que han de complir allotjaments, restaurants, centres d’interpretació i serveis turístics de la Reserva.”

Segons el reglament, podran acollir-se a la utilització de la marca els productes, béns o serveis que estiguen elaborats, s’obtinguen o es despleguen “dins de la zona de la RBTE i la seua àrea d'influència”. Per fer la sol·licitud –a presentar als consells comarcals del Montsià, del Baix Ebre, de la Ribera d’Ebre i de la Terra Alta i a la Cambra de Comerç de Tortosa, o bé mitjançant Internet-, caldrà incorporar al contingut de la memòria una justificació específica de les raons per les quals considera que el producte, bé o servei és mereixedor de la concessió de l’ús de la marca. A partir d’aquí, el Comitè Avaluador de la Marca, a la vista de la memòria, valorarà les raons exposades i n’emetrà l'informe.

“La marca garantirà que s’aporte valor afegit als productes i que siga una marca generalista però que en este procés no perda ni valor ni imatge. A més, també s’exigirà a aquells qui en vulguen fer ús el compromís territorial, ambiental i social”, ha afirmat Pelegrí, que també ha matisat que si algú fa un mal ús de la marca “el reglament també inclou mecanismes per protegir-lo, a fi que la marca no siga devaluada”. Pelegrí ha fet una crida a “ser ambiciosos, crear una xarxa amb altres reserves, que s’exporten i s’importen iniciatives i accions i, per tant, es construïsca una economia productiva sostenible”.

Entre els presents, el ventall d’expectatives ha anat entre la il·lusió i l’escepticisme. En bona part, però, predisposició a fer ús d’una distinció internacional que puga actuar com a valor afegit.