La finestra al món de 'Ports i mans'

Laia Aleixendri Garcia
31 d'octubre del 2014
Actualitzat el 03 de novembre a les 8:41h
Exposició Ports i Mans. Detall de peça.
Exposició Ports i Mans. Detall de peça. | Tim Jonhson

Ametler florit Mas de Barberans. Foto: Tim Jonhson.


El 5 d’agost d'enguany va tenir lloc la inauguració de l’exposició Ports i mans al CDR – Museu de la Pauma, de Mas de Barberans. La proposta s’estructura en set àmbits on s’expressen les creacions artístiques de l’artista anglès, Tim Johnson, i la cistellera catalana, Mònica Guilera. El resultat es pot comprovar a la mateixa sala, una perfecta simbiosi entre dos grans professionals que han estat col·laborant durant un any de residència artística. La matèria primera de les obres s’ha extret de l’entorn natural més proper, la Plana (una amplíssima extensió de territori de cultiu) i del Parc Natural dels Ports. Tiges de sarga, fustes d’olivera, flors de sempreviva, i moltes d’altres plantes i flors que conviuen, s’equilibren i es mantenen atemporals a la sala del museu.

Ports i mans és el resultat de l’exploració, la reflexió i el descobriment de l’entorn des d’un punt de vista molt personal. Quan hom comença a visurar les primeres peces de l’exposició s’adona que les obres experimenten girs lliures per sobre de la tradició i dels cànons més decimonònics. Aspectes tan sensibles com les tonalitats de les fibres, les formes i les olors prenen especial rellevància per sobre dels usos de les peces. La voluntat decorativa i d’innovació en els treballs es reafirma al llarg de tot el recorregut.

Per acompanyar esta experiència, el Museu de la Pauma ha creat el projecte virtual de l’exposició. La voluntat del web és mantenir el llegat de Ports i mans adaptat, a través d’imatges i multimèdia, més enllà del calendari establert pel museu. I d’esta forma garantir la perdurabilitat de l’experiència en el temps.

Hom podria pensar que tanmateix hauria estat igual plantejar la publicació d’un catàleg. Si bé podria haver estat així, en este cas, i valorant els requeriments propis del projecte, es va concloure que calia anar més enllà de la idea d’un mer repositori o compendi de documentació. Actualment, els mitjans digitals ofereixen la possibilitat de crear productes a mida de les nostres necessitats. I, sobretot, en este cas calia garantir que els usuaris poguessin gaudir de l’experiència museal sense renunciar a l’atmosfera i l’esperit generats per l’exposició física.
 
 

Exposició 'Ports i mans'. Vista parcial. Foto: Tim Jonhson.


La versió digital de Ports i mans entronca clarament amb la voluntat del museu per projectar-se més enllà de l’oferta exclusiva per al territori, cap a un àmbit més global. Per això, el medi digital és, sense cap dubte, un excel·lent transmissor capaç de generar línies de coneixement amb repercussió a major escala. En este cas, una població com Mas de Barberans pot arribar a generar sinergies amb altres museus o associacions interessades amb les fibres naturals. I, fins i tot, anant un pas més enllà del treball artístic, també es poden fomentar interessos sobre la biodiversitat del territori.

Esta necessitat de transcendir mitjançant un sistema més “democràtic”, ha plantejat la necessitat de traduir i subtitular tots els materials presentats. D’esta manera s’afavoreix l’accés d’un major nombre d’usuaris.   

Els materials bàsics que nodreixen les seccions de l’exposició són les imatges d’autor de Tim Johnson i els enregistraments als artistes. Cada àmbit s’estructura en una presentació fotogràfica de la peça on es poden explorar al màxim els detalls. A la vegada, un altre carrusel fotogràfic repassa els elements inspiradors o de context del mateix àmbit. El procés creatiu i d’execució dels treballs s’exposen a través d’un vídeo, allí els mateixos protagonistes, Tim i Mònica són els encarregats d’explicar-nos el motiu de la creació, els elements inspiracionals, anècdotes relacionades, etc. Estos enregistraments es van gravar durant el procés de treball dels artistes al seu taller, situat a Vilanova i la Geltrú.    

Cada àmbit es completa amb una sèrie d’informacions addicionals. S’annexen un recull de fitxes de plantes i/o arbres que són les matèries primeres que formen les peces. Estes fitxes indiquen el nom local de les plantes, donen una descripció bàsica i assenyalen on es localitzen dins el territori.  El conjunt de les plantes i d’arbres s’agrupa sota el terme Botanicum. Els àmbits s’han completat amb la inclusió d’altres articles relacionats que tenen com a finalitat aprofundir en el coneixement i enriquir l’experiència de l’usuari.

Una de les zones més interessants és l’apartat Moments, que recopila un seguit d’imatges relacionades amb el context creatiu d’un any de residència. L’essència general tracta de reflexar la quotidianitat del dia a dia de feina, així com els canvis d’estació i la selecció i recol·lecta dels materials. 

En conjunt, el projecte es planteja com un viatge intuïtiu i únic a l’exposició Ports i mans. És una eina viva que anirà evolucionant en funció de la interacció dels visitants. Tota una experiència visual que ens ha de permetre conèixer millor el treball de dos artistes, i, a la vegada, apropar-nos a la biodiversitat del territori. 
 

Exposició Ports i Mans. Detall de peça. Foto: Tim Jonhson.

Per visitar la web: http://www.portsimans.cat/


Laia Aleixendri Garcia
Responsable del projecte web Ports i Mans