Una passatgera presenta denúncia penal per un incendi en un tren

Els fets van passar al gener, quan un comboi va haver de quedar aturat a l'Ametlla de Mar degut a un incendi en el primer vagó | La denunciant sosté que hi va poder haver negligència contra la seguretat ciutadana

Sílvia Berbís
27 de juliol del 2014
La denuncia va ser presentada divendres al jutjat de Tortosa.
La denuncia va ser presentada divendres al jutjat de Tortosa. | S.Berbís
La denúncia va ser presentada divendres al jutjat de Tortosa. Foto: S.Berbís

No és habitual presentar una denúncia per la via penal per una presumpta negligència contra la seguretat ciutadana, a no ser que s’haja produït un accident. De vegades, però, encara que no s’haja arribat a un sinistre, el risc pot haver existit i fer-se evident. Això és el que, segons Marta Tomàs, va passar en el trajecte de tren que ella va fer, amb un familiar, entre Tarragona i Tortosa el passat 26 de gener. En este servei, el tren va haver de quedar aturat a l’Ametlla de Mar degut a un incendi en el primer vagó quan ja s’olorava l’olor a cremat des de nombroses estacions al llarg de l’itinerari –des de Sant Vicenç de Calders, segons van apuntar altres passatgers-. És per això que Marta ha decidit portar al jutjat d’instrucció de Tortosa una denúncia contra Ferrocarrils de la Generalitat, Adif i Renfe, per tal que el conductor del comboi done resposta a una actuació, aquell dia, que segons la denunciant va posar en risc la seguretat dels viatgers. Tomàs, a qui l’advocat Josep Mata li porta el cas gratuïtament, compta amb el suport de la Plataforma Trens Dignes i també Joves d’Esquerra Verda i d’ICV a les Terres del’Ebre.

“L’objectiu d’aquesta denúncia és posar la veu d’alarma per evitar que es puguen repetir situacions de negligència i infraccions als trens, que posen en risc la seguretat dels viatgers”, afirma Tomàs. Ella, que pel fet de patir asma va sentir angoixa en aquell viatge que es fa fer llarg, i també el seu advocat, consideren que, “si l’olor a cremat ja se sentia des de Sant Vicenç de Calders, l’obligació del maquinista, com a responsable del servei, era haver aturat el tren tan aviat com fos possible per tal de prendre les mesures adequades per evitar que el foc anés a més”, remarca. Però no ho va fer, explica, de manera que a mesura que avançaven, “l’olor es feia més intensa, i també el fum que s’escampava des del primer vagó”. Amb l’incendi ja en marxa, i després de diverses ocasions en què va marxar la llum del tren –era al vespre i ja s’havia fet fosc- no va quedar més remei que aturar el comboi a l’Ametlla de Mar. “Ningú ens donava informació, no vaig trobar l’interventor, a l’Ametlla l’estació estava tancada, era de nit…”, recorda Tomàs per donar idea de la situació. Un centenar de viatgers, amb un retard de més de mitja hora, finalment van continuar el trajecte un cop el tren va quedar deslliurat del primer vagó incendiat.

Diversos passatgers van presentar una queixa a l’estació de Tortosa l’endemà, però ara, exhaurint el termini per veure si s’afegia més gent a la denúncia-, Tomàs considera que ha arribat el moment que Renfe responga davant dels tribunals.
“És valenta l’actitud de Marta perquè és cert que no és habitual portar el servei ferroviari al jutjat per bé que sabem que, lamentablement, sovint es produixen fets que evidencien la mala qualitat del servei i l’obsolet que estan els trens de les línies que cobrixen les Terres de l’Ebre, qüestions que de vegades poden derivar en casos com este en què es va posar en risc la seguretat”, ha apuntat Cristina Bel, portaveu de la Plataforma Trens Dignes.