Empresaris de la Terra Alta definixen accions per prosperar en el mercat vitivinícola

Redacció
23 de juliol del 2014
Deu empreses van participar en la jornada de treball.
Deu empreses van participar en la jornada de treball. | consell comarcal Terra Alta
Deu empreses van participar en la jornada de treball. Foto: consell comarcal Terra Alta

Una desena d’empreses van participar en una jornada de grups de treball en el marc del projecte de reflexió estratègica per a les empreses vitivinícoles de la Terra Alta, impulsat pel Consell Comarcal en el marc de treball de “Terra Alta +”.

En la jornada es va consensuar un Pla d’actuacions per dinamitzar el sector i reforçar la posició competitiva de les empreses vitivinícoles que en formen part.

Este projecte de dinamització ja fa mesos que va començar i ara ha arribat a la última fase, en què s’han organitzat dos grups de treball: un dedicat a determinar accions per a una estratègia enfocada al gran consum i un altre destinat a decidir accions de definició d’una estratègia de ‘terroir’, com a element diferenciador de gamma mitjana-alta.

El grup d'Estratègia de gran consum va eenfocat a definir formes de posicionar el producte dins del segment de gran consum, una estratègia que respon, entre altres, a la fita d’atreure un consumidor més jove. Algunes de les accions determinades passen per posar en marxa un projecte que afavorisca l’entrada dels vins de la Terra Alta en la gran distribució catalana, ja que es conclou que existeix un context de major demanda de vins catalans a Catalunya. També es va considerar lapossibilitat d’oferir un programa de desenvolupament en gestió estratègica d’empreses i estratègia comercial adreçat als cellers de la Terra Alta, acció que respon a la voluntat de prioritzar l’apropament a la gran distribució que es dirigix a un consumidor final més sofisticat.

Pel que fa al grup de treball d'Estratègia de ‘terroir’-gamma mitjana/alta, l’objectiu era tractar aspectes que permetessin créixer en el segment de gamma alta del mercat, posicionant els productes i dotant-los de visibilitat en el mercat català, però sense perdre de vista l’entrada en nous països. Per això es va establir una selecció de mercats d’interès per a les empreses, entre els quals destaquen Rússia o Japó. També es van identificar formes de millorar la distribució dels vins de gamma mitjana-alta en la restauració a Catalunya, concretament en la zona de restauració de Barcelona. Alhora es busca atreure un nombre major de visitants als cellers de la Terra Alta, afavorint la venda directa a través d’accions enoturístiques.

La conclusió d’este procés reflectix un sector que partix d’unes magnituds econòmiques destacables, ja que està integrat per 1.450 viticultors i 55 cellers, els quals treballen una superfície de vinyes de 5.800 ha. Els resultats d’estes xifres es traduixen en una facturació agregada de 41milions d'euros, dels quals 6,5 milions corresponen al valor de les exportacions.