Un músic, un oient i les emocions com a inspiració, la nova proposta intimista del DeltaChamber Music Festival

El certamen de música de cambra estrena amb gran èxit els concerts individuals en la seua edició 'Parèntesi'

Una violoncelista, mirant la seva oient abans de començar a tocar, als primers concerts '1to1' del DeltaChamber Music Festival, a la Torre de la Carrova d'Amposta
Una violoncelista, mirant la seva oient abans de començar a tocar, als primers concerts '1to1' del DeltaChamber Music Festival, a la Torre de la Carrova d'Amposta | Albert Vidal / Vèrtex Comunicació
Aguaita.cat
29 de juliol del 2020
Actualitzat a les 10:55h
Tres espais emblemàtics d'Amposta, decorats amb instal·lacions de diversos arquitectes, s'han convertit en intimistes sales on un únic oient i un músic es descobreixen per traduir les emocions en peces musicals improvisades. Este és el format dels quaranta concerts '1to1' que estrena l'edició 'Parèntesi' del DeltaChamber Music Festival.

Els primers recitals, que duren 10 minuts, s'han fet a la Torre de la Carrova. El músic i l'espectador, sense intercanviar ni una paraula, es miren als ulls durant uns minuts i comença l'exclusiu recital de petit format. El concepte aterra des d'Alemanya, inspirat en la performance de Marina Abramovic 'L'artista és present', i els primers oients ja reclamen que la proposta es puga repetir l'any que ve.

El DeltaChamber Music Festival, el festival internacional de música de cambra a les Terres de l'Ebre, ha iniciat la seua edició 'Parèntesi' d'enguany amb un nou concepte de concert, individual i intimista, que s'adapta perfectament a les exigències de la situació sanitària però que ofereix una emocionant i exclusiva experiència. Els concerts '1to1', que duren uns deu minuts i on només hi són presents un músic i un oient, és una de les principals innovacions d'enguany que posa en pausa la cinquena edició del festival, tal com s'havia programat, per celebrar-la l'any que ve.

El '1to1' és un format de recital que "que està triomfant a Alemanya" i que arriba en primícia a l'Estat espanyol amb el DeltaChamber Music Festival. El músic i l'oient es preparen per a esta experiència a cegues. L'espectador descobreix al moment d'iniciar el concert quin instrument musical escoltarà i el músic té uns minuts de silenci i de contacte visual amb l'oient per decidir què interpreta. "És un format nou que ens deixa continuar gaudint de la cultura i la música i que ofetreix als espectadors una experiència molt intensa, perquè un músic toca només per a tu i toca amb els sentiments que li transmets", ha destacat Pau Rodríguez, un dels codirectors i clarinetista del DeltaChamber.

El músic "s'inspira en una mirada" i el concert comença quan el músic ha intentat "identificar" com és la persona que té al davant o què està pensant. Llavors toca la música "que creu que li pot correspondre". Per preparar-se, els músics "han de sortir de la seua zona de confort", com assenyala Rodríguez. "Estem acostumats a tocar en orquestres o com a solistes, amb l'ajuda de la partitura i del grup i ara t'has de reinventar", ha reconegut. El format exigeix la preparació i memorització de diverses peces, avançant-se als sentiments que preveuen que els seus espectadors els despertaran.

"Potser et trobaràs un nen, una persona gran, algú que desperte melancolia o algú molt més despert. No ho saps", ha explicat el codirector del festival. "Hem de tenir un mínim de repertori al cap i deixar-nos inspirar i jugar amb el que has preparat", ha apuntat Andrés Otín Montaner, oboista de la Gewandhausorchester Leipzig i participant en el DeltaChamber.

Més que nervis, minuts abans d'oferir el seu primer '1to1', Otín reconeixia que sentia "molta curiositat". "És un concepte nou per a mi", ha assenyalat. Si la covid distancia els espectadors dels artistes, estos concerts individuals els apropen. "El fet que siga per una sola persona ja és molt xocant, per al músic i per al públic, i estem expectants de com reaccionarem, de com serà el moment abans de començar a tocar, si serà incòmode o divertit. Estem esperant a veure què passa", ha dit Otín.

L'oient sorpresa del Solo Oboe de la Gewandhausorchester Leipzig ha estat Valentí Garcia. "És el músic, tu, el silenci... No es pot ni aplaudir després però és una experiència molt recomanable i emocionant. Tens una connexió amb el músic i ho acompanya tot: l'entorn, la sonoritat... Ha estat molt bonic i no pensava que arribés tant i fos tan emotiu", ha assegurat a la sortida del seu concert individual. "Ha estat genial, no es pot explicar amb paraules", ha destacat l'espectador. Garcia ha assegurat que amb els '1to1' s'obre una porta dins del festival i, després de gaudir-ne d'un, s'ha mostrat convençut que el públic reclamarà als organitzadors que es mantinga esta proposta en les pròximes edicions, tot i que la situació sanitària de la covid-19 se supere. "Si ho tornen a fer, jo l'any que ve torno a vindre", ha assegurat.
 

Un dels concerts '1to1', a la Torre de la Carrova d'Amposta, amb la clarinetista i cofundadora del DeltaChamber Music Festival, Laura Ruiz. Foto: ACN / A. Ferràs



Concerts a l'aire lliure

El DeltaChamber Music Festival ha començat este dimarts i acabarà diumenge. De forma excepcional, s'han programat estos 40 concerts individuals i també tres concerts de música de cambra a l'aire lliure. Els concerts '1to1' es faran fins dijous a la Torre de la Carrova, al pati de l'antic col·legi de les monges, i al vestíbul de l'Ajuntament d'Amposta. Per al cap de setmana, es reserven els concerts a la plaça. Des de la mínima expressió musical, amb un artista a l'escenari, fins a un màxim d'un trio, s'explorarà música de cambra rarament interpretada, de grans compositors com ara Toldrà, Satie o Ravel, entre d'altres. Estos concerts també busquen transportar els oients en un viatge emocional a través de la música, amb un aforament limitat i amb tres passis del mateix concert, un cada dia, per facilitar que més persones en gaudisquen.

Una altra de les mesures excepcionals d'enguany és que només hi participen artistes nacionals, set músics que donaran vida a 'Parèntesi'. Són Laura Ruiz Ferreres i Pau Rodríguez Ruiz, directors i fundadors del festival, tots dos clarinetistes; Laura Pou Cabello, flauta; Andrés Otín Montaner, oboè; Marina Vidal Valle, violoncel; Oleguer Beltran Pallarés, violí, i Ester Lecha Jover, piano.

El DeltaChamber Music Festival va ser fundat pels dos músics ampostins el 2016. S'ha consolidat entre l'oferta artística i cultural del territori i s'ha convertit en "punt de trobada" de músics de tot el món tot i que enguany no hi podran participar. "Estem molt contents en poder oferir esta activitat musical, a Amposta que som territori de músics", ha agraït la regidora de Cultura de la ciutat, Inés Martí. "Els dos codirectors són músics de la Lira Ampostina, una de les dues bandes de la ciutat. "Marxen fora i creen este festival de cambra, però tenim molta més gent del territori que treballa a escala internacional en la música i tiro una llança perquè també vinguen a participar-hi. És un dels grans objectius", ha animat la regidora.