En marxa noves eines de suport psicològic a l'Ebre durant la pandèmia

La Fundació Pere Mata Terres de l'Ebre ha reorganitzat l'activitat assistencial | El telèfon d'accés directe 630 450 606 de les 8.00 a les 20.00 hores dona atenció als ciutadans de l’Ebre que també compten amb la Web App del Servei Català de la Salut, GestioEmocional.cat

Redacció
21 d'abril del 2020
Actualitzat a la 13:27h
Unitat Polivalent Terres de l'Ebre del grup Pere Mata
Unitat Polivalent Terres de l'Ebre del grup Pere Mata | Google Street View
Davant la crisi sanitària i social motivada per la pandèmia del coronavirus SARS-CoV-2 i la malaltia que desencadena en les persones, la Covid-19, des de l’àmbit territorial de les Terres de l’Ebre del Servei Català de la Salut s’han disposat mecanismes i noves eines per tal de donar suport psicològic i emocional als ciutadans durant aquesta pandèmia.
 
La Fundació Pere Mata Terres de l’Ebre ha definit tres equips d’atenció: hospitalització, de reforç i d’atenció telefònica tots ells amb rotacions de diferents professionals. Els tres equips es coordinen per tal de garantir la continuïtat assistencial i adaptar-se a la necessitat de l’usuari.
 
Els equips d’hospitalització i de reforç estan ubicats a la Unitat Polivalent Terres de l’Ebre, a Amposta. L’equip d’hospitalització és un equip multidisciplinari que atén a les persones que requereixen un ingrés psiquiàtric.
 
L’equip de reforç és un equip multidisciplinari  que realitza: visites presencials no ajornables, atenció telefònica a usuaris i servei d’atenció i suport psicològic a les persones que ho necessiten en la situació viscuda actualment. El Centre de Salut Mental de  Móra i Tortosa s’obre en dijous per tal de fer visites programades no ajornables.
 
A més, es pot contactar amb Unitat Psicològica Terres de l’Ebre per consulta telefònica o qualsevol aclariment al 977-704381 o a l’adreça de correu [email protected].
 
Telèfon de suport directe a la ciutadania
 
A més, es dona el servei d’atenció i suport psicològic a la ciutadania o als professionals de forma directa a través del telèfon 630 450 606, de dilluns a divendres de 8:00 a 20:00 hores de dilluns a divendres.
 
L’equip d’atenció telefònica és un equip de diferents professionals dels diferents serveis: Centre de Salut Mental d’Adults, Centre de Salut Mental Infantojuvenil, Hospital de Dia Adults, Hospital de Dia Infantojuvenil, Serveis  de Rehabilitació Comunitària d’Amposta i Tortosa, Servei Especialitzat de Salut Mental Discapacitat Intel·lectual. A més de programes d’atenció específica –Programa de Suport Individualitzat, Trastorn Mental Sever, Trastorn Mental Greu, Psicosis. Incipient, Aula Integral de Suport, Plaça terapèutica de la Unitat Escolarització Compartida, Residències de discapacitat i Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència- que realitza un seguiment telefònic i valoració de la intervenció a realitzar que pot ser telefònica, presencial a la Unitat Polivalent de les Terres de l’Ebre o domiciliària. L’atenció psiquiàtrica urgent s’atén diàriament des de l’Unitat Polivalent de les Terres de l’Ebre.
 
Per donar este servei la Fundació Pere Mata Terres de l’Ebre destina el 60% de la seua plantilla a l’atenció telefònica i telemàtica i els 40% a la unitat polivalent d’Amposta amb un equip de reforç i un altre per al circuit d’hospitalització.
 
GestióEmocional.cat
 
Així mateix, el Servei Català de la Salut compta amb l’aplicació Web App, GestioEmocional.cat, una eina a través de la qual es dona suport emocional i psicològic a tota la ciutadania, davant la situació excepcional que estem vivint a causa de la Covid-19. La situació de confinament, tenir familiars o amics afectats per la malaltia, el fet de no poder acompanyar als nostres éssers estimats durant l’ingrés hospitalari o la gestió del dol, poden tenir un impacte en la nostra salut mental.
 
Es tracta d’un nou canal de comunicació i forma part de la Instrucció del Pla d’acció per al suport emocional i la gestió de l’estrès agut. En el seu desplegament hi ha participat diferents serveis del sistema sanitari amb l’objectiu de donar una resposta conjunta en l’àmbit de la gestió emocional.
 
Les persones que accedeixen a l’aplicació, poden fer una avaluació del seu estat emocional a través d’un test. En funció d’aquestes respostes, l’eina determina quines són les necessitats d’aquella persona, i li oferirà una sèrie de recursos i consells per millorar el seu estat o bé se li recomanarà que rebi ajuda professional. És important saber en quin grau afecta a cada persona i poder disposar d’una atenció adequada en cadascun dels casos. 
 
245 cartes amb cor
 
Des de la Regió Sanitària Terres de l’Ebre es va habilitar l’adreça de correu electrònic [email protected]  per tal que tothom que ho volgués pogués enviar missatges de suport tant als pacients com als professionals dels hospitals i centres del territori.
 
Des de la seua posada en funcionament  aquest mail ha rebut 245 cartes destinades als diferents proveïdors, professionals i pacients dels centres de la Regió Sanitària Terres de l’Ebre.