Milers de quilòmetres sense banys ni dutxes ni menjar: el drama dels transportistes

Els camioners demanen un tracte més humà per a un sector que assumix un risc per mantenir els serveis

La baixa ocupació en una de les principals àrees de servei a Bordeus, a França, en ple confinament
La baixa ocupació en una de les principals àrees de servei a Bordeus, a França, en ple confinament | ACN
Aguaita.cat
31 de març del 2020
Actualitzat a les 11:42h
En ple estat d'alarma, els transportistes estan patint la limitació dels serveis als quals tenen accés habitualment a les àrees de descans. No només troben les persianes de bars i restaurants abaixades, sinó també les de lavabos i dutxes. "Només trobes màquines de cafè barat a fora", explica resignat a l'ACN el camioner David Bladé.

Els professionals subratllen que la seua faena és encara "més fonamental" en esta crisi sanitària, però diuen estar "indignats" per les condicions amb què l'han de dur a terme. Per la seua banda, la Federació Empresarial d'Autotransport de Tarragona (FEAT) recorda que el govern espanyol obliga a oferir els serveis bàsics i menjar calent, i demana que se'ls comunique si algun establiment ho incomplix.

Les àrees de servei són estos dies un veritable desert en comparació amb el tràfec habitual amb què conviuen els transportistes. A més, els serveis que hi troben són insuficients. Dues màquines de venda automàtica amb un estoc reduït a cafè i xocolata calenta és tot l'avituallament que han trobat a disposició, en una àrea de servei de França, dos camioners que tornaven de Bordeus cap a les Terres de l'Ebre. Els lavabos i les dutxes també les estan trobant tancats a la majoria de llocs. "És una situació precària i una falta de respecte", apunta Bladé.

Malgrat que han augmentat les provisions pròpies i que surten de casa amb el més necessari, se senten tractats "com a animals". Els camioners insistixen que si no poden tindre accés a lavabos ni dutxes no poden prendre les extremes mesures d'higiene que es recomanen per evitar contagis, sobretot per no posar en risc les seues famílies. En este sentit, reclamen que es garantisquen "uns mínims" per als treballadors del transport, que assumisquen amb "solidaritat", diuen, el risc d'una faena que és essencial.

Els transportistes que fan viatges nacionals i saben que podran tornar a dormir a casa surten a la carretera amb el menjar i les provisions suficients per passar el dia. Uns i altres també han de renunciar als descansos que es prenen habitualment "per desconnectar de la carretera". Parar a dinar en restaurant, per exemple, els ajuda a reposar forces i a trencar la solitud de la cabina. Ara, però, fins i tot els costa trobar algun lloc on els servisquen menjar fred per finestreta. "Estem acostumats a estar tres dies sense dutxar-nos, si cal, però som humans i la faena està sent dura, tot i que sabem quina és la situació", assenyala el camioner.

D'altra banda, els transportistes valoren positivament les mesures de protecció que es prenen cap a ells. Asseguren que el contacte amb altra gent allí on viatgen és ínfim, i que els faciliten mascaretes i guants si han de baixar del camió. Això, però, passa cada vegada menys perquè la càrrega i la descàrrega ja es fa, en molts casos, sense que ells s'hagen de moure's del vehicle.
 

Diversos vehicles al seu pas pel nou peatge troncal de l'AP-7 entre Vila-seca i Salou. Foto: ACN



Avís de la FEAT

Des de la Federació Empresarial d'Autotransport de Tarragona i l'Ebre recorden que el govern espanyol va declarar que els transportistes "tenen dret" a usar els lavabos i la resta de serveis i es van implementar mesures per considerar "serveis essencials" alguns establiments concrets perquè seguissen servint als transportistes. "La faena normativa s'ha fet, perquè l'administració arran de la denúncia de les associacions de transportistes, va veure la situació i les dificultats amb les quals es trobaven, i va prendre mesures", assenyala Josep Lluís Aymat, director de la federació.

Ara bé, Aymat reconeix que el problema és que no tothom ha obeït estes mesures ni ha estat "solidari amb l'esforç que està fent el sector del transport". L'entitat anima a tots els seus afiliats a denunciar els punts concrets de l'Estat on se'ls haja denegat l'accés als banys o a servir-los un plat calent, si podien fer-ho. "No es tracta de queixar-se en general. Allò que servix és que diguen els fets concrets i instruirem la denúncia. Els cossos de seguretat tenen instruccions clares de fer complir la normativa a tots els establiments, plataformes de distribució, llocs de càrrega i descàrrega o estacions de servei que deneguen de manera injustificada els serveis essencials", detalla Aymat.

El sector aplaudix la flexibilització d'horaris

Pel que fa a les mesures especials que s'apliquen als transportistes arran de l'últim reial decret, les quals permeten excedir els límits diaris i setmanals d'hores de conducció i reduir els temps de descans, el sector a Tarragona i l'Ebre aplaudix la flexibilitat i l'agilitat per implementar-les. "Els transportistes tampoc podran fer el que vulguen. En els moments en què estem interessa que totes les cadenes de transport estiguen ben abastides i que la població entenga que no hi ha cap perill de patir escassedat de productes essencials.

Imaginem què hauria passat si el transport no hagués estat a l'altura i la gent, després de deixar les prestatgeries buides d'un supermercat, hagués vist que seguien igual l'endemà. El pànic que hauria causat l'ha evitat l'efectivitat del sector del transport", aplaudix Aymat.

Al seu torn, alguns camioners que treballen per compte propi i per sectors que han quedat exclosos de la llista de serveis essencials reclamen ajuts econòmics per fer front a les pèrdues que patiran.