Territori presenta un pla per transformar la C-12 en una via amb carrils dobles

El conseller Damià Calvet presenta a Tortosa un pla integral de millora de la funcionalitat i la seguretat de tota la C-12 (Lleida – Amposta), de 130 quilòmetres de longitud, amb una inversió de 60 MEUR fins al 2025

per Aguaita.cat , Tortosa, 6 de febrer de 2020 a les 14:51 |
Reunió que el conseller Damià Calvet ha mantingut amb els alcaldes dels municipis de la C-12 | ACN / A. Ferràs
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat avui a Tortosa el pla de millora de la funcionalitat i la seguretat de la carretera C-12 en tota la seva longitud, des de Lleida fins a Amposta. Esta via acumula gairebé la meitat dels accidents mortals l'any passat a les Terres de l'Ebre.

L’actuació més rellevant presentada per Calvet és la transformació d’esta carretera de la xarxa bàsica, de 133 quilòmetres de longitud, en un via 2+1, és a dir, la implementació d’un segon carril de circulació alternat en un sentit o en un altre, que permet afavorir els avançaments amb seguretat i evitar els xocs frontals. Este programa d’actuacions inclou obres que comportaran una inversió de 60 MEUR fins al 2025.


“Aquest pla té l’ambició de transformar la C-12, perquè sigui una via que doni competitivitat a les Terres de l’Ebre”, ha exposat el conseller. “Volem que la C-12, a més de ser un eix estructurant, sigui més segur i sostenible i que el conjunt d’actuacions atorgui les condicions de competitivitat que necessita i reclama el territori”, ha afirmat. Damià Calvet ha remarcat que l’obra per implantar el 2+1 representa “un salt d’escala” i permet “amb uns terminis i costos raonables, millorar substancialment” la C-12.

El conseller ha explicat que l’execució per fases de l’obra de 2+1 es programarà “amb equilibri territorial i segons els trams on faci més falta” amb l’objectiu de tenir tota la traça completada el 2025. 


Actualment, la C-12 és una carretera convencional de calçada única amb dos carrils, un per sentit de la circulació en pràcticament tota la seva longitudi registra una intensitat de trànsit que a les Terres de l’Ebre oscil·la entre els 2.700 i els 12.600 vehicles al dia.
 La implantació del sistema 2+1 consisteix en la formació d’un segon carril addicional en un sentit o altre de la circulació, alternadament, i la instal·lació d’una separació física entre sentits. 

El Departament de Territori defensa que esta és una solució òptima i econòmicament eficient per a carreteres amb intensitats de trànsit de fins a 25.000 vehicles diaris i té un menor impacte en l’entorn, amb efectes similars sobre la seguretat viària als d’un desdoblament. A Catalunya, el Govern està desplegant aquest model des de fa uns anys, amb exemples com el corredor format per la C-55 i la C-58.

A més de les obres per implantar el 2+1, el conseller Calvet també ha volgut remarcar una sèrie d’obres a la C-12 que s’executaran “de forma immediata” i que suposen una “inversió de prop de 6 MEUR”. Es tracta d’obres d’estabilització de talussos, reforç de ferm, contrucció de rotondes i millores d’accessos, entre d’altres. 

Obres complementàries previstes a la C-12:

Estabilització de talussos entre Benifallet i Tortosa, afectats pels aiguats: En els pròxims dies, començaran els treballs per estabilitzar diversos talussos afectats pels aiguats a finals de gener a la C-12, amb un pressupost de 700.000 euros i un termini de quatre mesos. 

Reforç del ferm al tram Aldover – Xerta: En els pròxims dies, es licitarà l’obra de renovació del paviment de la C-12 en un tram de 6 quilòmetres; la implantació de nous trams amb separadors de fluxos; la millora del drenatge i la reposició de les juntes de dilatació dels ponts. Els treballs compten amb un pressupost d’1,5 MEUR i s’iniciaran durant aquest any. Tindran un termini d’execució de sis mesos. 

Construcció d’una rotonda i millora de l’accés al camí dels Masets a l’EMD de Jesús. L’obra inclou la formació d’una rotonda a l’accés sud del nucli, on actualment hi ha un encreuament semaforitzat i d’un camí des dels Masets de Pinyol amb l’accés nord mitjançant un nou vial de 700m paral·lel a la C-12. Actualment, es troba en fase d’audiència, que és el tràmit previ a la licitació de l’obra. Els treballs es licitaran i executaran aquest any, amb una inversió prevista de prop de 820.000 euros i un termini de cinc mesos.

Millora del ferm mitjançant Compra Pública Innovadora al tram Xerta-Rasquera. Preveu la millora superficial del ferm en un tram d’uns 20 quilòmetres de la C-12 mitjançant mescles modificades amb cautxú. Aquesta actuació s’impulsa mitjançant la Compra Pública Innovadora (CPI), dins del programa de Ferms sostenibles del Departament, i inclou la redacció del projecte i l’execució de l’obra, per un valor d’1,5 MEUR i un termini de 12 mesos. 

Construcció d’una nova rotonda amb la C-12b. Aquesta actuació, que la Generalitat i l’Ajuntament d’Ascó impulsaran conjuntament, preveu la millora de la seguretat viària i de la fluïdesa del trànsit a la cruïlla de la C-12 amb la C-12b i amb l’accés a la central nuclear. L’obra es licitarà i executarà durant aquest any, amb una inversió prevista d’1,2 MEUR i un termini de 5 mesos. 

D’altra banda, enguany es redactaran els projectes d’aquestes actuacions: 

Reordenació d’accessos a la C-12 entre les EMD de Jesús i Pla d’Illes
Millora de la seguretat dels accessos de la C-12 a la T-302 al terme de Ginestar
Adaptació a persones amb mobilitat reduïda de la passarel·la per a vianants situada al quilòmetre 18 de la C-12 a Tortosa
Nova rotonda a la C-12, a Flix


 

Participació