La C-12 acumula gairebé la meitat dels accidents mortals de l'any passat a les Terres de l'Ebre

Es repeteixen les 21 víctimes mortals de 2018 tot i una disminució d'accident del 39% a l'N-340

per Redacció , Terres de l'Ebre , 28 de gener de 2020 a les 15:45 |
La carretera C-12, coneguda com l'Eix de l'Ebre, acumula gairebé la meitat dels accidents mortals l'any passat a les Terres de l'Ebre. Mentre que les víctimes mortals s'han reduït un 11% a les carreteres catalanes, a les comarques ebrenques excepte la Ribera d'Ebre, la xifra es manté com el 2018, amb 21 víctimes mortals. Sis persones van morir en dos greus i "atípics" accidents a la C-12, una carretera comarcal, on ha augmentat el trànsit, també de vehicles pesants. El Govern prioritza actuar-hi per millorar el ferm i fer desdoblaments de sentit però també s'hi ha incrementat els controls. Enguany hi haurà més radars, patrulles de paisà i s'hi veurà sovint l'helicòpter de trànsit.

De les vint-i-una víctimes mortals durant el 2019 a les Terres de l'Ebre, vuit van morir a la C-12 (set més que l'any anterior) i quatre a l'N-340 (una menys que el 2018). També van morir dues persones a l'AP-7, dues a l'N-430, una a la T-340, una a la C-43, i una en camí rural. La Ribera d'Ebre ha estat l'única comarca ebrenca amb mortalitat zero a les carreteres.


La majoria de víctimes s'han registrat en vies interurbanes. Dinou morts en catorze accidents. Hi ha hagut dos accidents amb sis víctimes a la C-12 mentre que els accidents amb un sol vehicle implicat s'han reduït un 44% i només una víctima pertany a col·lectius vulnerables com són els motociclistes. Cap vianant ha mort durant el 2019.

Pel que fa a l'edat, destaca un augment de les víctimes mortals a les carreteres entre els 45 i els 54 anys però s'han reduït un 50% les víctimes de la franja entre 65 i 74 anys. La distracció continua sent un dels principals factors dels accidents amb víctimes, amb un 32%. Pel que fa a les infraccions, durant l'any passat es van obrir 184.054 expedients sancionadors, la majoria per excés de velocitat.


En este sentit i per reduir aquesta casuística, s'incrementaran els controls amb radars, patrulles de paisà i amb més presència al territori de l'helicòpter de Trànsit, ara que el Departament en té dos.

Una dada positiva és que l'N-340 ha reduït un 39% la sinistralitat des que es van desviar els camions per l'AP-7 però els Mossos estaran molt atents als comportaments a l'autopista ara que s'ha alliberat. Des de Trànsit tampoc s'ha pogut establir una relació directa entre la disminució del trànsit a l'N-340 i l'augment a la C-12. "S'està estudiant perquè ens preocupa l'augment de la mobilitat en aquesta via. No acaben de coincidir les dades però no ho descartem. Analitzat el volum de trànsit i les franges horàries no existeix coincidència, per exemple amb el pas de pesants. No podríem fer una relació causa-efecte però ens preocupa que a la C-12 s'hi ha d'actuar, ho tenim tots presents i s'hi actuarà", ha dit el director general de Trànsit, Juli Gendrau.

El cap de Trànsit dels Mossos a les Terres de l'Ebre, Sergi Saladié, ha destacat també les més de 3.000 hores de formació que s'han fet durant el 2019 a les Terres de l'Ebre per educar i formar sobre la mobilitat segura. També ha avançat que s'incrementaran els controls a les motos els caps de setmana, sobretot a les carreteres de la Terra Alta i a l'ús del telèfon mòbil quan se circula.

 

Participació