Renfe i Adif limiten les millores a un tren d'alta velocitat des de Tortosa i treuen l'Euromed

Els horaris dels Regionals no recuperen els temps de 2016 i el govern reclama trens llançadora fins al Camp de Tarragona en una segona fase

1200_1577980129trens-R16-sortint-lestacio-Tortosa_1631246901_33316618_651x366
1200_1577980129trens-R16-sortint-lestacio-Tortosa_1631246901_33316618_651x366 | Cedida
Redacció
02 de gener del 2020
Actualitzat a les 17:06h
El secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Isidre Gavín, ha presentat a Tortosa la nova oferta de serveis de Renfe a partir de l'obertura de la variant de Castelló que ha qualificat "d'incompressible i insuficient" per a les Terres de l'Ebre. L'Euromed deixarà d'aturar-se a l'Aldea i el Govern ha negociat amb Renfe i Adif un nou tren d'alta velocitat que sortirà a primera hora del matí i tornarà a la tarda, i que enllaçarà Tortosa i Barcelona en poc més d'una hora i mitja. Tampoc es podran recuperar els horaris de Rodalies i Regionals que l'R-15 i l'R16 tenien abans de les obres del nou tram del corredor. Gavín ha lamentat que la competència del Govern en aquest servei estiga limitada a les disponibilitats tècniques de Renfe i Adif.
 

Foto: Cedida

L'Ebre perd el servei d'Euromed a canvi, i sota pressió del Govern, d'un nou tren d'alta velocitat que enllaçarà Tortosa i Barcelona amb poc més d'una hora i mitja, però que només tindrà una freqüència d'anada, a primera hora del matí, i una de tornada, a la tarda. Aquest nou tren Avant tindrà diferents abonaments a disposició dels usuaris ebrencs que bonifiquen l'ús habitual del servei.

Una altra de les novetats que ha de facilitar l'enllaç de l'Ebre amb la capital catalana és la modificació d'una de les freqüències dels cinc Talgo que avançarà la seva sortida al matí des de l'Aldea. En canvi, l'oferta de Rodalies i Regionals no es modifica però tampoc es recuperen els temps de trajecte que es van ampliar per incorporar-hi els constants retards durant les obres de la variant de Vandellòs. Es rebaixen alguns minuts de trajecte però segueixen sent viatges més llargs fins a Barcelona i Tarragona dels que s'oferien eel 2016. "A l'R-15 i l'R-16 s'havia previst una millora quantitativa i qualitativa amb horaris més competents que no podrà ser, perquè només es poden implementar les mateixes freqüències que hi ha ara", ha reconegut Gavín a la vegada que ha negat que es prevegi eliminar cap freqüència en aquest servei.

En canvi, el Govern considera que aquesta limitació de les millores evidencia que el traspàs de la competència dels Regionals i Rodalies és "un fake i una pura il·lusió", que no serveix a la Generalitat per planificar i posar en marxa nous serveis ferroviaris perquè acaben depenent de les possibilitats tècniques de la xarxa ferroviària i de Renfe i Adif. "Quan acordem una nova oferta de servei en la comissió mixta acaba condicionada als trens que Renfe té disponibles, als maquinistes que Renfe té disponibles o si Adif té solcs o no. A la pràctica no és útil, no serveix el traspàs", ha denunciat el secretari d'Infraestructures.

Renfe ha prioritzat en la nova planificació "l'atractiu comercial" dels serveis entre Barcelona i València. Les dues capitals estaran connectades per tren en poc més de dues hores i mitja i es podrà viatjar des del País Valencià a Girona i Figueres sense fer transbords. En canvi, els usuaris de les Terres de l'Ebre tindran greus dificultats per enllaçar amb l'estació de l'AVE del Camp de Tarragona, ja que només ho podran fer amb el nou tren de velocitat alta. En aquest sentit, Gavín ha anunciat que iniciaran una segona fase de negociacions amb Renfe i Adif per aconseguir, com a mínim, trens llançadora de velocitat alta que permetin arribar a l'estació de Perafort i la Secuita en altres freqüències.

La retirada de la parada de l'Euromed a l'estació de l'Aldea respon, segons ha explicat el secretari, a un intent de la gestora per no "penalitzar" la connexió Barcelona-València. "En canvi, aquest ja és un corredor penalitzat perquè els trens no poden circular a 300 quilòmetres per hora com passa entre Barcelona i Madrid i han definit un corredor d'alta velocitat sense les mateixes prestacions que altres", ha lamentat Gavín. "Si tingués les mateixes prestacions, la penalització que parés a l'Aldea seria assumible", ha recordat.

"L'oferta que ens fa Renfe in extremis, el 18 de desembre, és insuficient i no complau ni compleix les expectatives i necessitats del territori", ha insistit el secretari. Gavín ha lamentat que "es posi en servei un nou tram del corredor, tan important i costós" i que no es prevegi una millora en l'oferta de serveis. "No ha estat una sorpresa perquè ens temíem que sí Renfe no feia pública l'oferta de serveis era perquè preveia una reacció negativa de la Generalitat i del territori perquè l'oferta que fan és pitjor i inferior a la d'etapes anteriors", ha apuntat.

El nou tren ràpid

El nou tren d'alta velocitat que enllaçarà Tortosa i Barcelona no estarà en servei fins al 3 de febrer perquè Renfe ha de formar als maquinistes. I és que Adif ha ofert a la Generalitat un sol solc d'anada per encabir aquest servei i en el de tornada s'aprofitarà una de les freqüències de l'Avant que va Lleida amb dos trens enganxats que se separaran al Camp de Tarragona. "Sobre un únic solc que ofereixen, construïm un tren d'alta velocitat mitja distància", ha destacat Gavín. Els bitllets es posaran a la venda aquest divendres amb els abonaments pertinents del servei Avant que premia els desplaçaments habituals.

"Estem contents que Tortosa tindrà per primera vegada un servei d'alta velocitat però estem insatisfets per no poder posar més freqüències". Gavín ha reconegut que l'única alternativa ara és implementar millores en "dues fases". "En primer lloc, amb les poques eines que teníem, posem aquest nou servei des de Tortosa i millorem l'horari d'uns del Talgo perquè les Terres de l'Ebre tinguin dues freqüències d'aquest servei al matí en direcció Barcelona, semblant al que oferia l'Euromed", ha explicat. A mitjà termini i amb l'objectiu "d'evitar el bloqueig de l'estació de Sants", es negociaran trens llançadora des de Tortosa fins al Camp de Tarragona per enllaçar amb altres trens Avant que surten des d'allí.

Acord de la Taula de Mobilitat

"No renunciem a la millora dels horaris de Rodalies, que l'Euromed s'aturi, i millorar l'oferta d'alta velocitat des del territori", ha insistit Gavín. La Taula de Mobilitat ha tancat per unanimitat un acord que es presentarà al Ministeri de Foment i a Renfe i Adif, on s'exigeixen aquestes tres propostes. També l'Ajuntament de Tortosa votarà una moció, presentada per l'equip de govern de Junts per Tortosa, per denunciar aquesta planificació i reivindicar els serveis promesos –quatre trens diaris semidirectes amb Tarragona i Barcelona- que s'han esfumat. L'alcaldessa Meritxell Roigé ha expressat el seu desacord amb els nous serveis ferroviaris. "No és el que el territori necessita, anem enrere i no sabem si recuperarem i millorarem els temps de viatge dels Regionals que es van empitjorar. El corredor havia de ser una oportunitat per al territori i ha estat al contrari", ha criticat.

Trens Dignes prepara una resposta

El portaveu de la plataforma Trens Dignes, Josep Casadó, després de reunir-se amb el secretari Isidre Gavín, ha celebrat que la Generalitat "s'hagi posat les piles" però ha remarcat que "la situació no és la que es plantejaven". "Els futurs ja els coneixem, però ara perdem freqüències, horaris i oportunitats per arribar a Tarragona i Barcelona amb temps competitius", ha dit Casadó. La plataforma explicarà la setmana vinent quines accions emprendran. "Contemplem totes les possibilitats i no estem contents amb aquest plantejament", ha advertit Casadó. "Seguirem pressionant perquè el transport públic al territori no està en condicions i això va més enllà dels trens", ha afegit.