Adeu al peatge de l'AP-7 entre Salou i Alacant

Les barreres s'han aixecat hores abans de la mitjanit d'este Cap d'Any

A la mitjanit s'han aixecat les barreres.
A la mitjanit s'han aixecat les barreres. | Abertis
NacióDigital
01 de gener del 2020
Actualitzat a les 14:43h
L'autopista AP-7 entre Salou, València i Alacant ha suprimit dos hores abans de la mitjanit d'este Cap d'Any el cobrament de peatge als seus usuaris. També ho ha fet l'AP-4 entre Sevilla i Cadis. Així, dixen de pagar taxa els conductors que diàriament circulen per estes vies, de les més transitades de l'Estat, amb una mitjana d'entre 20.124 i 24.477 usuaris al dia.

La supressió de les barreres de peatge en estes autopistes és conseqüència de la conclusió del contracte de concessió de la seva explotació, que fins ara ha tingut Abertis, i la seua conseqüent reversió a l'Estat.

Són les segones vies de pagament a arribar al final de la seua concessió, aixecar el peatge i passar a estar gestionades per l'Estat, un any després que ho fes l'AP-1 Burgos-Armiñón, via que gestionava el grup Itínere i que va quedar lliure de peatge l'1 de desembre del 2018.

En tots els casos, és fruit de la decisió que va adoptar el govern espanyol actualment en funcions de no prorrogar els contractes de concessió d'autopistes de peatge que vencessen. D'esta manera, des d'este dimecres els 467 quilòmetres de longitud que sumen estes dos autopistes queden lliures de pagament i passen a ser gestionats pel Ministeri de Foment.

Els trams de l'AP-7 Tarragona-València i València-Alacant tenen, respectivament, 225,32 i 148,5 quilòmetres de longitud. El primer d'estos traçats registra un trànsit mitjà de 22.707 vehicles al dia, mentre que el que unix València i Alacant comptabilitza 20.124 trànsits, si bé també en els mesos estivals superen la cota dels 36.000 usuaris al dia, segons dades oficials del Ministeri de Foment.

Manteniment amb l'erari públic

Este ministeri, en fer-se càrrec d'estes vies, haurà d'encarregar-se també del seu manteniment, que passarà a dependre de l'erari públic. Fins ara se n'encarregava Abertis a compte del peatge que cobrava als usuaris de les vies.

No obstant això, Foment no ha pogut resoldre a temps el concurs públic que va llançar per seleccionar l'empresa que reemplace Abertis a l'hora de realitzar estos treballs de conservació i manteniment, estimats en 153 milions d'euros anuals.

Per això, ha resolt encomanar-ho a Sacyr, FCC i API Movilidad, a través de "contractes d'emergència" i fins que s'adjudique el contracte original.

Foment no ha resolt este contracte perquè ha estat recorregut per Abertis davant les discrepàncies que el grup i el Ministeri mantenen sobre els treballadors de la companyia que han de subrogar-se en els treballs de manteniment de les vies.

El grup d'autopistes ha pactat ja un ERO per a 136 treballadors de les autopistes, el 45,3% de la seva plantilla total, els lligats a l'administració i cobrament del peatge.

Estes dos noves autopistes aixequen el seu peatge i tornen a l'Estat mentre seguix pendent el debat que l'Executiu pretenia llançar per consensuar un model de finançament de la xarxa de carreteres, que passa per sospesar l'eventual articulació d'una taxa per ús en tota la xarxa de 12.000 autovies del país, una de les més extenses d'Europa.