medi ambient

La polèmica pista forestal entre Tivenys i el Perelló no es farà

El Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya ha emès una declaració d’impacte ambiental desfavorable

per Redacció, Tivenys, 2 d'octubre de 2019 a les 11:09 |
Imatge del camí vell de Tivenys al Perelló, per on es volia fer passar la pista | GEPEC -EdC
El Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya ha emès una declaració d’impacte ambiental desfavorable sobre el projecte de pista forestal entre la Tossa i la Bassa de la Carrasca, al cor de la Serra de Cardó-Boix, al terme municipal de Tivenys (Baix Ebre).
 

Segons informa este dimecres en una nota de premsa l’organització ecologista GEPEC-EdC, que des del 2016 ha actuat per aturar la construcció d’aquesta pista, el passat dia 19 de juny es publicava al DOGC la resolució de la declaració d’impacte ambiental d’aquesta pista amb el dictamen de desfaborable. “Això vol dir que, degut als greus impactes ambientals que la pista provocaria, no s’autoritza la seva construcció i el projecte ha d’esser desestimat”, exposa GEPEC-EdC.
 
La polèmica sobre la construcció d’aquesta pista arrenca del 2016 quan GEPEC-EdC va aturar, in extremis, l'inici de les obres, promogudes des del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA). L’organització ecologista va denunciar que la pista es volia fer de forma “totalment il·legal”, sense la preceptiva i obligada avaluació d’impacte ambiental. També es denunciava que la pista provocaria uns greus impactes sobre l’espai natural, sobre espècies en perill d’extinció, sobre el paisatge i sobre el patrimoni cultural.
 

Posteriorment, l’administració ambiental admetia que esta pista requeria d’avaluació d’impacte ambiental. Tres anys després,  el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya ha confirmat que els impactes que provocaria la pista són incompatibles amb la conservació dels valors naturals, culturals i paisatgístics de l'espai i els seus efectes negatius posaria en perill la supervivència d’algunes de les espècies amenaçades que hi viuen.
 
Durant aquest període GEPEC-EdC ha denunciat que  el DARPA ”va intentar amagar l’existència d’informes desfavorables del Servei de Fauna i Flora del Departament de Territori i Sostenibilitat”. En estos informes el Servei de Fauna i Flora  feia un especial incís sobre els impactes negatius que la construcció i posterior utilització de la pista tindrien sobre la reproducció i supervivència d’espècies com l'àguila cuabarrada (Aquila fasciata) i l'àguila daurada (Aquila chrysaetos), però també sobre rèptils i amfibis com l'ofegabous (Pleurodeles waltl), i altres ocells com el còlit negre (Oenanthe leucura) i el botxí (Lanius meridionalis).
 
Tot i que els promotors de la pista sempre varen defensar  que aquesta era imprescindible per poder afrontar possibles incendis forestals a la serra de Cardó i que la seva obertura  responia a una demanda dels bombers i que la postura d’oposició del GEPEC-EdC era una irresponsibilitat,  ha estat clau la presentació d'un informe per part del GRAF (Grup d'Actuació Forestal dels bombers de la Generalitat), on es deixa palès que una infraestructura de comunicació dins el massís no es pot considerar una garantia d'extinció si la intensitat de propagació del foc és tan elevada com el que va tenir lloc al 2012, coincidint amb els arguments defensats pel GEPEC-EdC. En el mateix informe també es proposa una alternativa viable per  mantenir els hàbitats, no fent la pista,  i evitar els grans incendis forestals. Així, enlloc de la construcció de noves pistes, s’aposta per afavorint focs de baixa intensitat per evitar aquests grans incendis i millorar l'autoprotecció.

 

Participació