Les denúncies i reclamacions de consum augmenten a les Terres de l'Ebre

Un 65% es van resoldre per la via de la mediació i l'arbitratge

per Redacció, Tortosa, 21 de maig de 2019 a les 17:00 |
La directora de l'Agència Catalana del Consum (ACC), Elisabeth Abad, i la directora d'Empresa i Coneixement a Terres de l'Ebre, Mercè Miralles, en la presentació de la memòria del 2018. | ACN
Les denúncies de consum han augmentat durant el 2018 un 65% a les Terres de l'Ebre. Mentre que les consultes es van reduir un 9% al territori, les reclamacions van incrementar també un 4,72%. Un cop més el sector de les telecomunicacions i Internet és el que més n'acumula, amb un 35,7%. D'estes reclamacions, el 65% es van resoldre per la via de la mediació (56,29%) o de l'arbitratge (8,5%). La directora de l'Agència Catalana de Consum (ACC), Elsabeth Abad, ha destacat que hi hagi 688 establiments de les Terres de l'Ebre adherits a la Junta Arbitral de Consum, una xifra que representa el 7,93% de tot Catalunya. "Significa que hi ha innovació, confiança i que es valoren les bones pràctiques del dia a dia de qualsevol empresa o establiment", ha dit Abad.

La Memòria 2018 de l'ACC destaca el 64,79% de les reclamacions gestionades a les Terres de l'Ebre s'han resolt per la via de la mediació o de l'arbitratge, una xifra que se situa per sobre de la mitjana de Catalunya (52,62%). Al territori també destaca l'alt nombre d'agents econòmics, 688, que estan adherits a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya. 


Pel que fa a les consultes ateses, s'ha registrat un descens del 9,14% amb 3.710 consultes rebudes. Els serveis de telecomunicacions i internet (amb el 28,6%), els serveis generals de consum – que inclouen serveis turístics, comerç minorista, vendes per internet, entrades per a espectacles o serveis immobiliaris – ( amb el 27,8%), i els serveis bàsics d'aigua, electricitat i gas (amb el 24,1%) acumulen la majoria de les consultes.

A l'Ebre, de reclamacions se n'han registrat 977 durant el 2018, un 4,72% més que l'any anterior. Les telecomunicacions i Internet (35,7%) continuen sent el sector que en tenen més, seguit dels subministraments d'electricitat, gas i aigua (26%), i dels altres serveis generals de consum (12,5%).

Si es compara amb l'any anterior, els casos resolts per acord de mediació han experimentat un descens del 8,9% respecte el 2017. Les telecomunicacions i Internet continuen sent el sector amb més casos resolts per aquesta via, amb un 44,5%. A continuació hi ha els serveis de subministraments bàsics - aigua, electricitat, gas- amb el 30,2%, i altres serveis generals de consum, amb el 9,8%.

Els laudes arbitrals, amb un total de 83 dictats, van augmentar un 59,6% respecte el 2017. En matèria d'arbitratges, també les telecomunicacions i Internet van registrar el major nombre de laudes (el 56,6%), seguit dels serveis d'electricitat, gas i agua (el 42,1%) i dels productes i béns de consum (el 1,2%).


Endesa encapçala les empreses amb més reclamacions a les Terres de l'Ebre seguida per Vodafone, Orange Espagne, Telefónica, Xfera Móviles, Naturgy Iberia, Vueling, Iberdrola i Banco Bilbao Vizcaya Argentaria. 

Més denúncies
L’any passat es van rebre 33 denúncies de consum a l'Ebre, un 65% més, al contrari que a la resta del país on les denúncies van disminuir un 32,92%. El 40% de les denúncies ebrenques corresponen als béns de consum i producte, seguides d'altres de serveis generals de consum, serveis de transport, o serveis d'electricitat, gas i aigua. 

Pel que fa a les escoles, el curs 2017-2018 un total de 772 alumnes van passar pels tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya a les comarques de les Terres de l’Ebre.

 

Participació