Augmenta la venda del vi català gràcies a l'expansió de la DO Terra Alta

La quota de mercat s'incrementa 2,7 punts el 2018 i confirma la tendència a l'alça gràcies a l'expansió de DO com la Terra Alta

per Redacció, Gandesa, 16 d'abril de 2019 a les 11:52 |
Etiquetatge d'una ampolla de vi de la DO Terra Alta. | DO Terra Alta
La quota de mercat en volum dels vins tranquils amb denominació d'origen catalana a Catalunya s'ha incrementat en 2,7 punts percentuals, passant del 36,04% el 2017 al 38,74% el 2018, segons les dades de l'informe Nielsen que ha presentat l'Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI). Esta xifra evidencia que gairebé 4 de cada 10 ampolles de vi que es consumeixen a Catalunya són de denominació d'origen catalanes, una tendència afavorida per l'augment del consum en hostaleria respecte els anys de la crisi econòmica i per l'expansió de DO com la Terra Alta, segona denominació després del Penedès.

La primera denominació catalana és la DO Catalunya, amb el 16,32% del mercat, seguida per la DO Penedès, amb el 6,87% i la DO Terra Alta, amb el 5,18%. "Les DO van expressant-se, i de tant en tant donen sorpreses positives", ha dit el director general de l'Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), Salvador Puig, sobre l'expansió els últims tres anys de la DO Terra Alta. El Concurs Internacional de les Garnatxes del Món i una comunicació efectiva de la seva varietat estrella, la garnatxa blanca, ha potenciat el creixement de la denominació. "És una DO que està en una fase molt positiva", ha dit Puig com a exemple del bon estat del vi català amb DO. Més del 90% del raïm que es cull a Catalunya es converteix en vi emparat per una DO de Catalunya.


El mercat del vi a Catalunya
El mercat de vi general a Catalunya ha experimentat una davallada pel que fa al volum de litres, el que no s'ha notat en les vendes de vins de DO catalanes, malgrat es confirma que l'augment respecte al 2017 és major quan es tracta de valor de les ampolles (+6,70%) que de volum de litres (+1,39%). "Els consumidors catalans estan consumint més vi de les DO catalanes i, a més, el valoren més a l'hora d'adquirir-lo tant en alimentació com en hostaleria", ha assegurat Puig.

Pel que fa al canal d'alimentació, és a dir el consum de compres, per exemple, en supermercats, s'incrementa més de tres punts el 2018, amb una quota de mercat del 38,67%. En volum, representa 11,78 milions de litres de vi, un 13% superior que el 2016. D'altra banda, el canal hostaleria és el que ha notat una pujada més pronunciada respecte als anys de la crisi econòmica, i manté una quota del 38,85%, més d'un punt per sobre que la de l'any anterior (37,42%). Malgrat que les dades dels dos canals són similars, Puig constata una recuperació més important en hostaleria que en alimentació. "Anem deixant enrere, a poc a poc, la crisi econòmica que va castigar sobretot el canal d'hostaleria", ha apuntat el director.

Com a tendència la darrera dècada, Puig ha destacat la progressió positiva experimentada especialment des del 2016, en què s'ha incrementat més de 5 punts la quota de mercat de les DO catalanes al país. Des del 2010, l'augment ha estat de 10 punts, amb una davallada només entre els anys 2014 i 2015.


DO catalana al conjunt de l'Estat
El consum de vi català amb DO manté la seva tendència a l'alça pel que fa a la quota de mercat al conjunt de l'Estat, amb un decreixement molt lleuger respecte l'any anterior en volum (-0,19%) i un augment destacat pel que fa al valor (+7,49%). "El valor també augmenta, com està succeint a Catalunya, per tant, els nostres vins, també veiem que s'aconsegueixen valoritzar millor a tot l'Estat", ha assenyalat Puig.

 

Participació