Creadors ebrencs

El documental «El Periple, la vella llum d'Europa» s'estrena a les pantalles franceses

L'obra del realitzador ebrenc Mario Pons vincula l'exili republicà, el drama dels refugiats i la crisi de l'individu europeu

per Redacció, L'Ampolla, 8 de febrer de 2019 a les 18:02 |
El realitzador ebrenc Mario Pons, amb el port de l'Ampolla de fons. | ACN/Jordi Marsal
Aquesta informació es va publicar originalment el 8 de febrer de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
'El Periple, la vella llum d'Europa', el documental del realitzador ebrenc Mario Pons, es podrà veure enguany en desenes de sales del sud de França. Després de projectar-se en més de 30 pantalles a Catalunya, i de forma més puntual també al país gal, el film inicia el seu camí de difusió internacional de la productora francesa Kalimago Films/Cinemaginaire. Guardonat en la seua categoria al Festival Internacional de Cinema de Girona, 'El Periple' entrellaça la història de tres exilis: el dels republicans acabada la Guerra Espanyola, el dels refugiats que creuen la Mediterrània i la crisi de l'individu europeu de classe mitjana, representat en la vida d'un exdirectiu d'una multinacional.

Després de passar per petites sales o esdeveniments per a la recuperació de la memòria històrica, la projecció ha arribat a capitals com Barcelona, però també a cinemes, auditoris i places d'arreu de Catalunya. "Fem una distribució independent, descentralitzada i compromesa", subratlla el realitzador. Des del seu centre d'operacions a l'Ampolla, i a través de la productora Sègula Films, Pons va donar vida anteriorment als documentals 'La Filla del Farer' i 'La Batalla de la memòria', seguint estos mateixos criteris.


La programació a les filmoteques de Saragossa i Catalunya o la Universitat Catalana d'Estiu va contribuir a incrementar la projecció d'un film que tampoc ha descuidat les presentacions en festivals. De fet, reconeix Pons, ha estat el guardó com a millor documental al certamen gironí –a més de millor 'work in progress' al Festival Memorimage de Reus 2017- el que en bona mesura li ha obert les portes de les pantalles internacionals. No és el primer cop, de fet, que arriba a França: l'estiu passat, amb el documental subtitulat en francès, ja ho va fer al festival Cinema á la Frontiere de Prats de Molló i el passat mes de novembre a la Mostra Documental 24 Août 1944, a París.

La xarxa de distribució de Kalimago Films/Cinemaginaire disposa de 36 sales pel sud de França. Pons confia que la pel·lícula comence a arribar de forma efectiva a partir de març. "Molts espectadors francòfons veuran la nostra pel·lícula: això és fantàstic", apunta. Un fenòmen, considera Pons, "impensable" a Catalunya en el circuit i tipus de públic que es mou el film: "no estem dins les majors de la distribució, no es té en compte el cine d'autor i les nostres sales programen cinema americà". "A França no és així, programen molt cine d'autor. Cada població de més de 8.000 habitants té un cinema i allí es mesura la qualitat de vida dels ciutadans en funció de si la gent pot anar al cinema o no", replica.

Fer sortir la veu de Catalunya

Traslladar esta història al públic internacional, en este cas el francès, representa, per a Pons, l'oportunitat que "la veu de la gent que denuncia l'exili actual dels refugiats a la Mediterrània aflore i puga obrir un debat ampli i ric sobre com ha de reaccionar Europa davant la frontera més mortífera del món, que és la Mediterrània". Al mateix temps, abunda, pot contribuir a fer sortir "la veu de Catalunya" a través de les pel·lícules "produïdes al país". "En l'actual context sociopolític, la pel·lícula aborda el franquisme sociològic. El món ha d'entendre Catalunya a través del trauma transgeneracional vinculat al franquisme i la violència generada per la repressió", subratlla, tot recordant la importància de visualitzar les estructures profundes del poder estatal espanyol i la "regressió cap a la violència vinculada al franquisme" plasmada en els fets de l'1-O.


A banda del guió i la producció cinematogràfica del documental, Pons és també el responsable del concepte musical darrere d''El Periple'. Les creacions del seu grup musical Los Sirgadors, que mescla la jota ebrenca i el blues, es fusionen amb els sons dels músics que han trobat en el seu pas pels camps de refugiats grecs.

En l'agenda immediata, 'El Periple' i els Sirgadors ja ten programades noves projeccions i actuacions a Sant Feliu de Llobregat, el pròxim dia 16; Tarragona, el dia 19; Badia del Vallès, el dia 20; Reus, el dia 26; Mataró, el set de març; Torredembarra, el 29 de març; Amposta, el 30 de març; o Badalona, juntament amb Proactiva Open Arms, el pròxim 10 d'abril. A mitjà termini, Pons preveu tornar a França convidat per la Universitat de la Sorbona i l'Associació 24 Août 1944, a més de treballar per aconseguir obrir-se pas amb presentacions a Madrid, Portugal i Ciutat de Mèxic.

 

Participació