economia

Incertesa per la continuïtat de la plataforma petrolífera de Casablanca

El Consell de Ministres ha de decidit abans del 27 de desembre si atorga una nova pròrroga a les instal·lacions de Repsol

per Redacció, Terres de l'Ebre, 19 de desembre de 2018 a les 11:15 |
La plataforma petroliera Casablanca, situada a la costa nord del delta de l'Ebre. | Greenpeace
La plataforma petrolífera Casablanca de Repsol, situada a uns 45 km de les costes del Delta de l’Ebre i del Camp de Tarragona haurà d’aturar màquines si el Govern espanyol no ho impedeix abans del 27 de desembre.

L’única explotació de cru en actiu de l’Estat espanyol –produeix uns 2.000 barrils al dia- depèn que el Consell de Ministres que s’ha de celebrar este divendres a Barcelona li prorrogui la concessió, que expira el proper 27 de desembre a les 23:59 hores.

Segons ha publicat el Diari de Tarragona, Repsol ha sol·licitat una prorroga per poder continuar amb l’explotació dels pous que controlen des de la plataforma, però la decisió política encara no ha arribat.

Si aquesta decisió no s’executa abans del 27, es podria donar una situació paradoxal. I és que Repsol té llicència per explotar el cru dels pous de Casablanca fins al 2025 en virtut d’una prorroga de 10 anys atorgada pel Govern al 2015, però li seria impossible extraure’l perquè no podria utilitzar la plataforma per fer-ho.

La Plataforma de Casablanca disposa d’una concessió de producció d'hidrocarburs del desembre de 1979 per un període de 30 anys, prorrogables per dos períodes addicionals de deu anys. La primera d’aquestes pròrrogues caduca el 27 de desembre. Per tant, el Govern, a través del Consell de Ministres, li podria atorgar una altra per 10 anys més.
La incertesa per este contrarellotge a alertat la companyia que haurà d’aturar la plataforma el dia 27 si la decisió del consell de Ministres no arriba abans d’aquesta data o es posposa més enllà del dia final. Aturar la producció de Casablanca suposa una maniobra d’una gran complicació i torna-la a posar en marxa és també un procés molt delicat.


Incertesa al territori

La incertesa ha arribat també al territori. El port de la Ràpita actua com a base de dos vaixells de suport a l’activitat de la plataforma. L’aeroport de Reus és la base de l’helicopter que s’hi desplaça, mentre que a Garidells hi ha una base de terra. En total hi depenen uns 120 llocs de treball directes.

La Cambra de Comerç de Tortosa ja ha mostrat el seu malestar i ha alçat una veu d’alarma per la situació. En un comunicat emès este dimarts a la nit, consideren “molt perjudicial” per al territori que “una empresa hagi d'abandonar o paralitzar la seua activitat per unes dilacions o davant de l’absència d’una resolució administrativa, fins l’extrem de dificultar o impedir la seva activitat empresarial”, una situació que genera “un greu perjudici econòmic i deixant les  inversions productives totalment inoperants”.

Així mateix, la Cambra de Comerç de Tortosa demana “acordar la prorroga en la màxima urgència, per tal d’evitar un perjudici, fruit d’una indesitjable inseguretat jurídica, que comportaria la efectiva nul·litat de les concessions existents”.

 

Participació