Estudiants d’Educació Primària de la URV experimenten amb nous mètodes per ensenyar ciències

Al campus Terres de l'Ebre fan activitats per a que els futurs mestres s’apropen a la ciència mitjançant preguntes i situacions simulades

Els alumnes d'Educació Primària durant la sessió del divendres, en ple debat sobre la contaminació del aqüífer.
Els alumnes d'Educació Primària durant la sessió del divendres, en ple debat sobre la contaminació del aqüífer. | Cedida
Redacció
12 de novembre del 2018
Actualitzat a les 17:36h

Ensenyar ciències a primària o a secundària pot ser més divertit, creatiu i fàcil del que sembla, només cal trobar una bona metodologia. Al campus Terres de l’Ebre de la URV, ja fa vuit anys que experimenten nous mètodes didàctics per impartir ciències experimentals amb l’objectiu que els estudiants del grau d’Educació Primària els coneguen de primera mà i els acaben aplicant als centres educatius on treballen un cop finalitzats els seus estudis.

“Experimentant determinades activitats com a estudiants poden entendre millor com fer-les servir quan siguin mestres”, assenyala Francesc Garcia, professor de la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia. Garcia utilitza durant les seues classes algunes de les activitats que planteja APQUA, un projecte de culturització científica que proporciona activitats dissenyades per recollir i processar informació sobre fets científics i aprendre a utilitzar aquesta informació per prendre decisions. Ho fa mitjançant preguntes obertes i situacions simulades, així motiva a l’estudiant a conèixer i experimentar què és realment la ciència i comprendre el seu potencial i limitacions.

Garcia imparteix l’assignatura Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Experimentals a estudiants de tercer del grau d’Educació Primària i, seguint les pautes del projecte APQUA, proposa als alumnes una sèrie d’activitats en les quals han de resoldre un problema de contaminació d’aigua en un poble fictici: Vallfrondosa. El divendres 9 de novembre va tenir lloc la taula d'experts, la cinquena i última sessió del projecte, en la qual els estudiants van haver de desenvolupar diferents rols: enginyers, empresaris, pagesos, representants del govern local o dels veïns, amb l’objectiu de debatre entre ells sobre la contaminació dels aqüífers del poble, trobar-ne els responsables i solucionar el problema. Per posar-se més en situació, els estudiants van arribar disfressats i amb objectes que reforçaven el seu rol.

“Per a ells és tota una experiència”, afegeix Francesc Garcia. De fet, al marge de continguts científics, se’ls ensenya a investigar i a reflexionar sobre problemes reals que preocupen la societat i també a millors aspectes fonamentals com expressar-se en públic o treballar en equip.