Davallada demogràfica i mantenir les escoles rurals: reptes del sistema educatiu públic a les Terres de l'Ebre

El curs ha començat amb "normalitat" als 96 centres del territori inclòs Godall, on s'ha instal·lat una tanca de protecció al pati de l'escola

Dos xiquets observant la llista d'alumnes per aula a l'entrada de l'escola de Ferreries, a Tortosa.
Dos xiquets observant la llista d'alumnes per aula a l'entrada de l'escola de Ferreries, a Tortosa. | ACN / J. Marsal
Redacció
13 de setembre del 2018
Actualitzat a les 10:32h
El curs 2018-2018 ha començat a la pràctica totalitat dels 96 centres d'ensenyament de les Terres de l'Ebre sense incidents, segons ha subratllat el Departament d'Ensenyament. Finalment, els alumnes de l'escola de Godall van poder iniciar este dimecres també les classes després que s'haja situat una tanca de protecció al pati davant les esquerdes detectades a l'equipament, assentat parcialment sobre un terreny argilós. Únicament els alumnes d'Ulldecona, municipi on este dimecres era festa local, han començat l'activitat avui dijous.

El balanç inicial del curs, que enguany ha incorporat uns 500 alumnes nous, no oculta, però, la tendència a la caiguda demogràfica que el territori experimenta des de 2010 i que afecta, principalment, els primers cursos d'infantil com P-3. La incògnita en este sentit, segons Perelló, serà comprovar com afecta esta tendència a les ciutats grans. "Les ràtios seran més baixes: això no vol dir que en poc temps haguem d'anul·lar línies. Es veurà en funció de les ciutats: d'entrada, podem preveure ràtios més baixes a educació infantil, que també és una demanda de les ciutats més grans. A les escoles petites ja està agrupada l'educació infantil i no tenen perquè perdre-la", ha apuntat la responsable territorial d'Ensenyament, tot recordant que les 38 escoles agrupades en ZER només ofereixen una aula unitària d'educació infantil.

De fet, el manteniment de les escoles petites en zones rurals és també, segons Perelló, un altre dels reptes als quals cal fer front ja actualment i en el futur pròxim. Centres com els de Prat de Comte, Caseres (Terra Alta), Lligallos (Camarles) o Poblenou del Delta (Amposta), es troben per sota del llindar dels deu alumnes i, amb els números d'Ensenyament a la mà, tindrien greus problemes per continuar. "Fem el que hem de fer com a administració pública: mantenir les escoles malgrat la quantitat de xiquets. Però l'equitat territorial és aquesta. No mirem la ràtio dels pobles petits o la majoria estarien tancades", ha subratllat. "Barcelona té avui problemes per inicis d'obres i molta demanda d'escoles noves: tant de bo tinguéssim este problema a tots els territoris. El nostre problema és la manca de xiquets als pobles petits però fem l'esforç de mantenir el professorat que calgue per garantir l'equitat territorial", ha tancat.