El nou curs escolar comença amb mig miler més d'alumnes a les Terres de l'Ebre

Les comarques ebrenques registren una davallada de matriculacions a infantil | Fins a 1.567.316 escolars estudiaran a les aules catalanes, 1.299 més que l'any passat, mentre els sindicats alterten que l'increment de docents no és suficient per atendre el creixement d'alumnat

Cua d'alumnes per entrar a una aula d'una escola
Cua d'alumnes per entrar a una aula d'una escola | ACN
Janira Planes
12 de setembre del 2018
Actualitzat a les 20:05h
Comença el curs 2018-19, el primer sense l'amenaça del 155, una intervenció de les institucions catalanes que va condicionar el darrer exercici escolar. El curs s'enceta amb rècord d’alumnes.

Més de 22.000 alumnes de les etapes d’infantil, primària i secundària tornen este dimecres als centres educatius de les Terres de l’Ebre, mentre que els 3.247 de cicles formatius i els 1.558 de batxillerat ho faran divendres.

En conjunt, el nou curs escolar arrenca amb mig miler més d’estudiants al territori. El principal increment es registra a les etapes de primària i secundària, mentre que a infantil la davallada supera per poc el centenar d’alumnes. En este sentit, es manté la baixada en el padró des del 2010 per la davallada de la natalitat, tot i que això no compromet el futur de cap a centre ebrenc a curt termini. De cara a este curs, es preveu un increment d’una vintena de docents -en total, més de 2.300-.

Durant l'estiu, el Departament ha invertit 777.000 euros a les Terres de l’Ebre en 26 actuacions de reforma, ampliació, millora i manteniment de centres. També ha enllestit la renovació de l’escola de Port-Rodó de Campredó, que ha suposat una inversió de més de 430.000 euros.

A més, durant este curs s’aborden els treballs d’ampliació del col·legi Sant Llàtzer de Tortosa. Per la seua banda, la remodelació integral de l’escola Lluís Viñas de Móra d’Ebre s'iniciarà a l'octubre i donarà resposta així una demanda històrica de la comunitat educativa. El Departament destinarà 1,6 milions d’euros a estes dues actuacions.

En el conjunt de Catalunya, avui inicien el curs 1.567.316 escolars. Enguany, les etapes d'Infantil i Primària perden 9.915 matriculats i, en canvi, el cicle de Secundària en guanya 9.682 pels canvis demogràfics dels darrers anys.

Així doncs, aquest curs accediran a les escoles 208.141 alumnes de segon cicle d'Infantil, que sumaran als de Primària (481.182 alumnes) i ESO (323.182). En un principi, Ensenyament havia apuntat la contractació de 800 docents per poder fer front a l’entrada de nous alumnes. Finalment, després de la pròrroga pressupostària, l’augment d'efectius s'ha limitat a 690 docents (71.865 professors en el global del cicles escolars obligatoris). 

Els sindicats ja han fet evident que el creixement és insuficient. En un debat al programa de L’entrevista de La Xarxa -en el qual hi van participar representants del departament d’Ensenyament, de la Unió de Sindicats de Treballadors de l'Ensenyament de Catalunya (USTEC-STE’s) i de la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de Catalunya (FaPaC)- es va fer palès esta reclamació dels docents. El portaveu del sindicat USTEC-STE’s, Ramon Font, va considerar que "caldrien 7.200 docents més per estar a la mateixa capacitat del servei que l’any 2010". Estos 690 docents s’han incorporat perquè hi ha un increment de matricula, però segons Font, no són els necessaris per millorar la qualitat educativa.

El director general de Centres Públics de la conselleria d’Ensenyament, Josep González-Cambray, va mencionar la pròrroga pressupostària com a raó per la qual no s’ha pogut incrementar el professorat. No obstant, afirma que es convocaran 5.000 places pel curs 2019. El conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, afirmava fa uns dies que esta suma de places permet donar resposta a l'increment d'alumnat i a una millora de l'atenció educativa a totes les etapes. Reconeixia que "no ha estat fàcil" perquè la situació de pròrroga pressupostària ha requerit un acord amb el Departament d'Economia i l'acceptació dels interventors d'augmentar la xifra total de docents. 

10 centres escolars no estan a punt pels efectes del 155

La setmana passada, trenta centres escolars no tenien les obres acabades. Així ho ha concretava el conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, i en culpava l'aplicació del 155 i les pluges de l'estiu. Per Bargalló, la ''ineficàcia del 155 i les adversitats meteorològiques'' han estat una suma ''d'alta perversitat''. Bargalló insistia que tots els centres tenien pla B i en què totes les famílies coneixen la situació. Dels deu centres que segur que comencen amb obres, cinc són de la ciutat de Barcelona i cinc de fora de la capital catalana. 

L'ESO deixa de puntuar de l'1 al 10 i ara es valorarà per assoliments

Després del canvi de model a Primària, el nou sistema avaluatiu de les competències abandonarà les puntuacions de l'1 al 10 i ho farà a partir dels assoliments amb les següents valoracions: (AE) Assoliment exel·lent, notable (AN), satisfactori (AS) i no assoliment (NA). Hi haurà tres competències transversals -dels àmbits comunicatiu, digital i personal i social- que hauran de ser treballades en totes les matèries.

Foment de la innovació i la cultura digital
 
El conseller Josep Bargalló anunciava en una roda de premsa recent que el departament d'Ensenyament elaborarà un mapa sobre la innovació educativa que permetrà identificar i avaluar la innovació als centres, pel que fa a la incidència real d’aquesta sobre els alumnes, alhora que s’impulsaran les xarxes de millora i innovació arreu del país.
 
La competència i la cultura digital es promouran durant el curs 2018-2019. Es reconeixeran les bones pràctiques que els centres educatius duen a terme en aquest àmbit, i es fomentarà l’ús educatiu de les tecnologies digitals en tots els ensenyaments com a eines d’aprenentatge al llarg de la vida. Contràriament a la recent prohibició de l'ús dels mòbils per part de França, el departament d'Educació considera que "cal educar en el seu ús".