El Museu del Ferrocarril estrena una vagoneta per al transport de grups i rehabilita un vagó cisterna

La reforma integral del vagó cisterna de l'antiga CAMPSA permetrà que puga formar part del tren turístic per transportar combustible

La vagoneta de nova construcció a partir del xassís d’una dresina motoritzada i pensada com a element de passeig.
La vagoneta de nova construcció a partir del xassís d’una dresina motoritzada i pensada com a element de passeig. | Cedida.
ACN
28 de maig del 2018
Actualitzat el 29 de maig a les 10:11h
El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova ha presentat dilluns un nou vagó per al transport de grups petits que han construït simulant un antic vagó de carbó. Juntament amb la locomotora dièsel Meme, el nou vagó Tipus X farà possible fer passejos en tren per les instal·lacions ferroviàries del Museu. El viatge inaugural l'han fet alumnes de 5è de l'escola 3 d'Abril, guanyadors del concurs per batejar el nou vagó amb el nom d'El Tro.

L'Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova (APPFI) també ha presentat el vagó cisterna, cedit pel Grup CLH (Companyia Logística d'Hidrocarburs). La reforma del vagó de l'antiga CAMPSA ha permès recuperar l'estètica però també el sistema de conservació del combustible, fet que facilitarà que forme part del tren turístic Lo Caspolino, que s'ha de posar en marxa d'aquí un any, per transportar el carburant per a la màquines de vapor. El vagó és un cisterna, model PRfhv52045, de l'antiga CAMPSA, construït l'any 1957 i amb capacitat per transportar 22.500 litres de combustible. Actualment estava en desús i exposat a les instal·lacions d'emmagatzematge de CLH a Tarragona. Des del Grup han destacat la faena de recuperació que ha fet per l'associació moranovenca, ja que la màquina estava "molt malmesa" i el resultat s'ha qualificat "d'espectacular". 

Com a explicat Sasplugas, el vagó de CAMPSA es va haver de transportar per carretera, amb una maniobra com "complexa", ja que anava carregat amb 40 tones de pedres. Un cop a Móra la Nova es van haver de traure les pedres que contenia, "la faena més feixuga" de la rehabilitació. Posteriorment, es van restaurar tots els mecanismes perquè el vagó cisterna pogués funcionar per la via convencional i tornés a transportar combustible. "Creiem que els nostres vehicles a part de tindre un aspecte sa i bonic, han d'estar en condicions de funcionament perquè en el futur puguen estar en el projecte del tren turístic portant combustible per les locomotores de vapor", ha defensat el president de l'APPFI.

El projecte del tren turístic Lo Caspolino seguix endavant dins dels terminis previstos i amb l'objectiu de començar a rodar a l'estiu de 2019. L'APPFI ja té reformats 2 cotxes de viatgers, 1 furgó de mercaderies i 2 locomotores elèctriques. La faena seguirà fins a enllestir una tercera locomotora elèctrica i 3 vagons de passatgers més. També és treballa per homologar el magatzem de manteniment, la nau cotxera, ja que és un requeriment "indispensable" que ha posat el ministeri de Foment per poder posar a funcionar el tren turístic. 

El projecte del tren turístic ve molt de molt lluny per ser, sobretot, un revulsiu econòmic. "Ho serà, com ha passat en altres llocs amb crisi econòmica i social a Europa, on ha estat una eina per tirar endavant, un motor de desenvolupament per al territori", ha defensat Jaume Perarnau, director del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya. 

'Lo Tro' de passeig 
El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova ha estrenat també Lo Tro, una vagoneta de tipus X, amb parets laterals baixes, i similar a un vagó de transport de carbó que permetrà fet passejos en grup per les instal·lacions, juntament amb la locomotora Meme. S'ha construït a partir del xassís d'una dresina motoritzada i es dedicarà al transport de petits grups dins del recinte del Museu. El nom s'ha escollit a través d'un sorteig escolar, que ha guanyat un alumne de 5è de primària de l'escola 3 d'Abril de Móra de la Nova.