Resum 2017: trànsit

El 2017, un any negre per als motoristes a les carreteres catalanes

El nombre de motoristes morts ha augmentat enguany quasi un 30% | La xifra general de víctimes també repunta després d'anys de descensos i passa de 153 a 166

per Sergi Ambudio, 31 de desembre de 2017 a les 09:40 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 31 de desembre de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Imatge d'una moto accidentada. Foto: ACN


El 2017 ha estat un any negre pels motoristes a les carreteres catalanes. El nombre de víctimes ha augmentat quasi un 30%. La xifra general també ha repuntat, després d'anys de descensos, i ha passat de 153 a 166. Estes són les principals conclusions d'un curs que conclou amb un balanç que, ni de bon tros, convida a l'optimisme.


A poc més de 24 hores per acabar l'any, este es tancarà amb més víctimes mortals i més accidents. Han mort 166 persones, 13 més que l'any passat, quan en van morir 153. El 2016 va suposar un descens de la xifra de víctimes mortals respecte al 2015 i es va voler fixar com un punt d'inflexió que, clarament, no s'ha pogut mantindre enguany.

Tot i que es redueix la xifra de ferits greus -que passa de 887 a 769- augmenten els accidents mortals. Ara per ara, este 2017 se n'han registrat 19 més que el 2016, passant de 125 a 144. 

La xifra de motoristes morts, principal preocupació

La dada més clara i contundent que es pot extreure del balanç de sinistralitat és la xifra de motoristes que han perdut la vida des de l'u de gener passat. El nombre de víctimes ha augmentat de manera molt notable, una dada que preocupa especialment al Servei Català de Trànsit.


De les 166 persones mortes en accident de trànsit, 45 anaven en moto, una desena més que en tot l'any passat. O, el que és el mateix, un de quatre morts a la carretera este 2017 (el 27,1% del total) era motorista. L'augment del balanç respecte al 2016 és del 28,6%. 
 
SINISTRALITAT A LES CARRETERES CATALANES EL 2016 I EL 2017

 
Trànsit considera que l'objectiu de reduir la sinistralitat passa, obligatòriament, per la millora de la formació, un parer compartit per fabricants i associacions de motoristes. Entre d'altres propostes per avançar en este sentit, hi ha sobre la taula reformar la llei de seguretat viària per incloure l'obligació de passar més pràctiques per obtindre el carnet de moto i que la taxa d'alcoholèmia pels motoristes sigui zero. 

Barcelona, la demarcació amb més mortalitat a les carreteres

Les comarques de Barcelona registren la majoria de víctimes mortals per accidents viaris. La demarcació barcelonina, però, és també on hi ha més trànsit i s'hi acumulen més vehicles, tant a les vies d'accés i sortida, com a l'interior, amb la capital catalana com a epicentre, fet que explica la lògica d'estes dades. 
 
VÍCTIMES MORTALS A LES CARRETERES, PER DEMARCACIONS, EL 2016 I 2017

 
El nombre de morts ha crescut en totes les demarcacions, exceptuant Tarragona, on n'hi ha hagut 15 menys. A Barcelona s'han registrat 69 víctimes (55 el 2016); a Lleida, 35 (28 el 2016); i a Girona, 34 (25 el 2016). 

El Servei Català de Trànsit atribueix com a causes de la majoria d'accidents les infraccions com l'excés de velocitat i les distraccions al voltant produïdes per l'ús del telèfon mòbil.
 

L'any 2017 es tancarà amb més víctimes mortals i més accidents. Foto: ACN

 

Participació