«Volem ajudar persones i empreses a complir els seus objectius»

Georgina Matamoros i Albert Blas són els fundadors d’ET VOILÀ!, una nova empresa amb seu a la Ràpita dedicada al màrqueting i la investigació de mercats

Georgina creu que per tenir èxit,
Georgina creu que per tenir èxit, | Cedida
Redacció
19 de desembre del 2017
Actualitzat el 20 de desembre a les 20:43h
Georgina Matamoros i Albert Blas són els fundadors d’ET VOILÀ!, una nova empresa amb seu a la Ràpita dedicada al Màrqueting i la Investigació de mercats. Si algú té al cap el negoci dels seus somnis o creu que ha trobat l’empresa perfecta per poder conrear-se el seu futur però no sap com fer el primer pas i donar-se a conèixer, segurament ells tenen la solució.

Georgina és graduada en direcció d’empreses per la Universitat Abat Oliba de Barcelona i en negocis internacionals per la Universitat Politècnica d’Augsburg (Alemanya). A més, té un màster en direcció de marketing i comunicació. Durant els darrers anys ha viscut a l’estranger fet que l’ha ajudat a parlar vuit idiomes.

Albert, per la seua banda, és enginyer tècnic en informàtica per la URV i té el màster de formació del professorat en tecnologia. En l’àmbit professional, ha adquirit àmplia experiència en la programació de softwares i sistemes.

Fa un any van decidir tornar a la Ràpita per impulsar la seua idea de negoci des de les Terres de l’Ebre i ajudar a emprenedors i empreses del territori a fer realitat els seus projectes. Des d’aquí, també han demostrat, però, que les fronteres comercials han deixat de tenir sentit en un món globalitzat globalitzat i ja tenen clients internacionals, procedents per exemple de l’Amèrica llatina i l’Àfrica. En parlem de tot plegat amb la Georgina. 
 

Foto: Cedida


Per què heu portat ET VOILÀ! a les Terres de l’Ebre?
Per una banda, perquè pensem que aquí hi ha un mercat encara per descobrir. Tenim moltíssimes empreses amb molt de potencial i persones emprenedores amb idees molt bones, però molts cops no tenen els mitjans o no saben com poden materialitzar les seues idees de negoci. Aquí al territori hi ha poques empreses que puguen oferir un acompanyament en este sentit. Acompanyar en el procés, fer un pla de negoci, una investigació de mercat, una investigació de producte, fer una pàgina web,... són mil coses per tal que tot este sector puga assolir els seus objectius.

Per altra banda, també creiem que avui en dia no importa des d’on pugues treballar. Pots tenir la teua seu a la Ràpita, però operar a l’estranger.  De fet, ja treballem amb alguns clients de fora de les nostres fronteres, cosa que demostra que pots treballar des d’on vulgues i, triar per triar, triem quedar-nos a casa.

Quins objectius teniu com a empresa?
El nostre objectiu principal com a empresa des que vam començar, és ajudar a les altres persones i empreses a complir els seus objectius, en base al màrqueting i la investigació de mercats i també en la part tecnològica. Pensem que és molt important creure en les motivacions, objectius i propòsits de les altres persones. Totes les empreses haurien de creure més en el seu públic i en allò que els seus clients estan demanant, , i no pas creure tan cegament en allò que estan oferint, sense escoltar la demanda.

A nivell d’empresa el nostre objectiu és créixer i internacionalitza-nos encara més, però al mateix temps arrelar-nos més aquí, perquè el cert és que, de moment tenim més clients de fora que d’aquí.

"Avui en dia, la única cosa que fa que una empresa tinga èxit és que valore els seus clients"

Per què penseu que és necessari aplicar les eines del màrqueting i la investigació de mercat a un negoci?
La investigació de mercats és molt important, perquè avui en dia, la única cosa que fa que una empresa tinga èxit és que valore els seus clients, les seues necessitats i donar-los allò que necessiten. Si jo començo a vendre una cosa que m’agrada a mi, sense tenir en compte si el públic ho necessita o li agradarà, pot ser que no estigue aportant res i no satisfaci cap necessitat i al final hauré de tancar perquè faré una cosa que ningú vol. La investigació de mercats escolta què t’està dient la demanda. Qualsevol empresa ha de parar-se a investigar, perquè és la clau de l’èxit.
 

Foto: Cedida


El màrqueting és important perquè abasta molts aspectes. La part més coneguda segurament és saber-te vendre, que et coneguen. És important que la gent sàpiga que existeixes, és important que sàpigues connectar amb el teu públic, quins són els millors canals per arribar als teus clients, saber posar preu als teus productes,... Qualsevol empresa hauria de tenir molt definida una estratègia de màrqueting basada en el preu, el producte, la distribució i la promoció, encara que sigue una estratègia bàsica. Una empresa que tingue una estrategia d’estes quatre variables, ja té molt guanyat.

Des del minut zero en què una empresa entra per la porta de la vostra empresa i us demana ajuda, vosaltres què li podeu oferir?
Precisament el que oferim des d'ET VOILÀ! als nostres clients és un acompanyament integral des del moment 0 i fins al final dels seus projectes. És a dir, si per exemple ve un emprenedor i ens ensenya el seu projecte, el que farem serà un estudi per veure si la seua idea té viabilitat, si és rentable, quant de temps pots tardar en tenir beneficis,... Fem un pla de negoci, a través del qual desenvolupem una estratègia i se l'acompanya en tot el procés. Aquí també entraria un pla de màrqueting i comunicació. És a dir, quin serà el producte a oferir, quin preu posarem, quina estratègia de competitivitat hi haurà, distribució,... etc. També quina serà la imatge del projecte, com es donarà a conèixer,... etc.

Cal dir que dintre del nostre equip també comptem amb col·laboradors que desenvolupen el branding i la imatge gràfica de l’empresa i de la web. Un cop fet això, podem fer un acompanyament i manteniment.

Amb les empreses ja consolidades, que també ens demanen assessorament, el que estudiem són noves vies de màrquetng, comunicació a les xarxes socials, estratègia online, però també investigació de mercats, estudis d’impacte,... etc.

Finalment, oferim possibilitats de manteniment mensual o també ‘outsourcing’, és a dir, si una empresa necessita els nostres serveis de manera continuada, podem treballar amb ells com si fossem del seu equip, però treballant de manera externa, tan siga des de les seues oficines o des de les nostres.

Quin tipus de clients heu tingut fins ara?
Hem treballat per ‘start ups’ d’Amèrica llatina i altres continents, però també ONG’s d’Àsia i Europa. És una mostra que des del territori pots arribar on vulgues. Ens hem trobat amb empreses que ens han vist per internet i empreses amb les quals hi hem volgut col·laborar nosaltres directament i les hem contactat. Pel que fa a les ONGs, nosaltres tenim dins la nostra oferta una part dirigida especialment a aquestes i els donem molts avantatges, fins i tot els ofrerim alguns serveis gratuïts si pensem que la causa ho mereix.

A banda de clients de fora, també hem treballat amb emprenedors i negocis del territori.
 

Foto: Cedida


Entenc que podeu ajudar empreses que ni tan sols s’han constituït com també aquelles que porten molts anys treballant en un sector i volen obrir noves vies de negoci.
Exacte, ajudem a emprenedors, i també aquelles empreses experimentades que puguen estar interessades en obrir mercat en nous països o introduir nous productes i necessiten estudiar la viabilitat d’estes noves opcions. També assessorem Ajuntaments que puguen necessitar plans de Màrqueting o d’estratègia o estudis institucionals per saber quin impacte o grau de satisfacció tenen les actuacions que ha fet aquell consistori.

"Ens trobem amb gent molt reticent a aplicar les noves tècniques de màrqueting i investigació de mercats. Però també ens trobem amb l'extrem oposat"

Creus que aquí al territori encara persisteix una mentalitat pròpia del s. XX alhora de muntar o mantenir un negoci o empresa?
Sí que és cert que existeixen empreses creades des de fa molts anys o empreses familiars de tota la vida que funcionen per inèrcia, que pensen que no necessiten estudiar quin és el grau de satisfacció dels seus clients o tenir presència a internet, però també és cert que cada dia més i gràcies a la irrupció de les xarxes socials, trobem moltes empreses tradicionals d’aquí que estan apostant per sortir fora i escoltar també quines són les demandes dels seus clients.

També ens trobem amb molta gent jove que està obrint empreses, que tenen una mentalitat completament diferent i, sobretot després de la crisi, veuen necessari estudiar el mercat i les seues opcions, abans de llençar-s’hi.

Sí que faltaria una mica de conscienciació, perquè ens trobem amb gent molt reticent a aplicar les noves tècniques de màrqueting i investigació de mercats. I de vegades ens trobem amb l’extrem oposat, gent que creu que necessita una web, una APP, un pla de màrqueting,... i realment potser no ho necessiten tot. No cal malbaratar recursos si no ho necessites.

Quin seria, per exemple, un prototipus d’empresa tradicional que necessitaria aplicar eines de màrqueting i una que, pel contrari, no li fes falta?
Hi ha moltes empreses destinades principalment a un públic empresari que pensen que amb els contactes directes boca orella ja funcionarien. Tampoc és realment així, cal invertir en marqueting. La manera de pensar de moltes empreses o negocis de tota la vida també és així, confien dels contactes de tota la vida. Però això és un error, perquè segur que poden aspirar a més.

Una botiga per exemple de sabates a nivell de poble, no li faltaria una APP per vendre. És una eina que costa diners  i que segurament no tindria utilitat, però si que seria important estar present a internet i posicionar-se a Google o tenir un catàleg online.

"El simple fet d’estar a internet significa existir i sobretot això és vàlid per a les empreses que treballen de cara al públic"

Avui en dia queda clar que no només és important tenir presència física a peu de carrer, si no, sobretot, estar ben posicionat a internet, no?
Sí, és molt important. El simple fet d’estar a internet significa existir i sobretot això és vàlid per a les empreses que treballen de cara al públic. Imaginat que estàs a l’estranger o a una ciutat que no coneixes i vols menjar alguna cosa. El primer que faràs serà buscar a Google i a partir d’aquí valoraràs on vas. Si no estàs a internet, no existeixes i si aquella persona no passa per davant del teu local, mai entrarà.

També és important en el cas d’aquelles empreses que treballen per a altres empreses. Si vols treballar amb un client estranger i aquest no sap res de tu, segurament el primer que farà serà buscar-te per internet i veure quina cara hi ha al darrere d’aquella empresa.

Segurament per desconeixença algunes institucions del territori han anat a buscar a fora empreses que ofereixen els vostres serveis, us ha passat?
Sí, ens hem trobat en institucions, però també en empreses privades, que han contractat els serveis d’empreses de fora, sense saber que aquí també es donen aquests serveis.

Moltes vegades quan comprem un producte o contractem un servei acudim a grans empreses de les grans ciutats, sense buscar si el mateix producte o servei està al territori. El marketing és important perquè dóna notorietat a la marca i a les Terres de l’Ebre això té molt de sentit. Creiem que és molt bo que ens acaben coneixent aquí, perquè pensem que la gent i els negocis del territori són els que enriqueixen lo “terreno”.

A mi m’agradaria que les Terres de l’Ebre cresquessen i mostressen tot el seu potencial i penso que és d’esta manera que ho podem fer, perquè segur que creurem més natros en el projecte d’una empresa ebrenca que una empresa que està més lluny. Al final, si ajudem a créixer l’economia del territori, tots sortirem beneficiats.