universitat

Quatre escoles bressol ebrenques s’incorporen al projecte “Beceroles sonores URV” al campus Terres de l’Ebre

L’objectiu és difondre la Teoria de l’Aprenentatge Musical d’Edwin Gordon i facilitar la seua aplicació als centres d’educació infantil del territori formant mestres i estudiants | La Llar d’Infants Espurna de Jesús, la Sagrada Família de Tortosa, la Xip Xap de Sant Carles de la Ràpita i Lo Racó del Petit de Camarles, s’han sumat a la Llar d’Infants Mare Natura de Tortosa que ja va participar en el projecte l’any passat

per Redacció, Tortosa, 2 de novembre de 2017 a les 16:37 |
Imatge d'arxiu d'una de les sessions de Beceroles sonores a la URV del curs passat | URV
Aquesta informació es va publicar originalment el 2 de novembre de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Els nadons d’escola bressol tornen a ser alumnes ocasionals del campus Terres de l’Ebre de la URV este curs 2017/2018. Així, el campus acull una segona edició del projecte educatiu “Beceroles sonores a la URV”, un projecte experimental dirigit este curs pel professor associat, Joan Vidal, i l’especialista de música de la ZER Montcaro, Natalia Lanau, que té per objectiu donar a conèixer les propostes metodològiques i els materials didàctics de la Teoria de l’Aprenentatge Musical d’Edwin Gordon als estudiants del Grau d’Educació Infantil del campus i també a mestres de llars d’infants en actiu. El mètode Gordon concep l’aprenentatge de la música com un procés similar al de la parla i treballa per afavorir el desenvolupament de les aptituds musicals de cada xiquet segons les seues pròpies potencialitats i tempos.

Este curs, la proposta s’ha ampliat amb la incorporació d’alumnes i mestres de quatre escoles bressol del territori. La Llar d’Infants Espurna de Jesús, la Sagrada Família de Tortosa, la Xip Xap de Sant Carles de la Ràpita i Lo Racó del Petit de Camarles, s’han sumat a la Llar d’Infants Mare Natura de Tortosa que ja va participar en el projecte l’any passat. “El que hem fet és crear dos grups: un de nadons d’entre 13 i 24 mesos que hem anomenat Beceroles 1, i un altre anomenat Beceroles 2 amb els nadons de 24 a 36 mesos que ja van venir l’any passat”, assenyala Joan Vidal. Això ha permès ampliar el projecte, de manera que amb els del primer grup treballaran el pas de l’aculturació a la imitació; i amb el segon grup que són els nadons que repeteixen podran treballar el pas de l’etapa d’imitació a la d’assimilació. En total són 24 nadons, 12 per grup.


Les classes de Música en família als nadons es fan els dimarts la tarda a l’Aula de Psicomotricitat del campus ebrenc i vénen acompanyats dels seus pares o mares i també de les mestres de les llars d’infants. Són dotze sessions per grup d’octubre a gener. Les sessions de Beceroles 1 les impartiran mestres de les 4 llars d’infants del Baix Ebre i Montsià participants (Cinta Sabaté, Pilar Sabaté, Carme Gonzalez i Maria Goretti) i dos especialistes de música d’educació infantil i primària (Marta Portolés i Marta Estellé). Les sessions de Beceroles 2 les realitzaran els membres del grup de treball Mousiké, integrat per set mestres especialistes de música de centres del territori (Natalia Lanau, Imma Esteve, Míriam Farnós, Mari Altadill, Maite Pinyol i Joan Vidal) i que està adscrit a l’ICE (Institut de Ciències de l’Educació). A més a més enguany també s’ha incorporat Alba Garcia, especialista de música d’educació primària que el curs passat va formar-se a l’Institut Gordon d’Educació Musical de l’Estat espanyol (IGEME).

Paral·lelament, 26 estudiants de tercer curs del Grau d’Educació Infantil del campus Terres de l’Ebre i set alumnes més de la menció de música seguixen les sessions dins l’aula i les enregistren amb una càmera de 360º graus. La seua feina és d’observació i anàlisis i consistix en fer un informe per sessió personalitzat de cada nadó on es detallen les respostes musicals, la tipologia d’estes respostes i l’estadi evolutiu musical en el qual es troba cada xiquet. Estos estudiants, a més, també han rebut una formació intensiva sobre el curs abans d’iniciar-lo i assistixen a les sessions preparatòries de cada sessió de Música en família, en les quals s’elaboren i assagen els materials didàctics. Uns coneixements que després podran aplicar als centres educatius on realitzin les pràctiques. De fet, la URV ha reconegut els crèdits de l’assignatura com d’Aprenentatge Servei (APS).

L’Audició és la principal base del mètode Gordon i es definix com la capacitat de percebre i comprendre la música en la pròpia ment. “Representa un benefici per a tota la comunitat i democratitza el futur accés a la pràctica musical”, assenyala Joan Vidal. El projecte ha aconseguit suport del Consell Social de la URV a través dels Ajuts Pont per a projectes educatius, per segon any consecutiu. Uns 1.500 euros que el curs passat van servir per adquirir material didàctic propi d’este mètode com mantes cooperatives, octoband, cintes cooperatives, saquets psicomotrius, mocadors, paracaigudes i que enguany s’han destinat a comprar tambors cooperatius de grans dimensions (celebration drums) i tambors adaptats per l’ús a terra (floor drums), entre altres.

 

Participació