Adif finalitza les millores a l'R-15 i reduirà el temps de trajecte entre Riba-roja i Barcelona uns deu minuts

Els nous horaris s'implantaran a partir del 10 de desembre després d'eliminar les limitacions temporals de velocitat entre Pradell-Riudecanyes i Ascó-Móra la Nova

L'entrada del túnel de l'Argentera, on es fan obres de millora
L'entrada del túnel de l'Argentera, on es fan obres de millora | ACN / Núria Torres
ACN
30 d'octubre del 2017
Actualitzat a les 17:21h
Adif ha finalitzat les millores a la línia de ferrocarril R-15 després d'uns mesos d'actuacions per un import de 13 milions d'euros. Estes obres permetran millorar els temps de viatge en els serveis regionals que enllacen Riba-roja d'Ebre i Barcelona. Segons ha informat Adif, en sentit nord la millora serà d'un estalvi mitjà de deu minuts, mentre que en sentit sud seran de set minuts.

Els treballs han consistit en l'eliminació de limitacions temporals de velocitat en els trams Pradell-Riudecanyes i Ascó-Móra la Nova. Entre estes, una de les obres més importants va ser per modernitzar el túnel de l'Argentera, amb una longitud de més de 4 quilòmetres. És el túnel no urbà de la xarxa d'ample convencional més llarg de Catalunya i el tercer de l'Estat espanyol. Respecte al tram entre Ascó i Móra la Nova, es van executar treballs de modernització de la via que van implicar la substitució de 5.400 metres de carril i de 6.759 travesses.

Pel que fa a l'obra del túnel de l'Argentera, s'ha renovat una tercera part de la superestructura de via de la infraestructura i s'ha rehabilitat la part restant mitjançant la substitució del carril i les travesses. També s'ha sanejat la capa de balast i s'ha eliminat la contaminació i les restes de determinats materials com el carbó. Finalment, s'han optimitzat els paràmetres geomètrics de la infraestructura i s'ha millorat el sistema de drenatge. Estes obres de modernització del túnel han permès suprimir l'actual limitació temporal de velocitat (LTV) existent en este punt de la línia ferroviària.

El túnel de l'Argentera és obra de l'arquitecte Eduard Maristany, inaugurada l'any 1890. Amb els seus 4.044 metres i una boca est que dóna a l'Argentera (Baix Camp) i l'oest a Pradell de la Teixeta (Priorat), és el túnel no urbà de la xarxa d'ample convencional més llarg de Catalunya i el tercer de l'Estat.

Considerada una de les infraestructures ferroviàries i d'enginyeria civil més destacades de Catalunya, el túnel va representar per a l'Argentera una gran obra que va moure masses i va reactivar l'economia del poble. Un dels grans reptes del projecte va ser la unió dels extrems de les galeries del túnel, que li van valdre a l'arquitecte el títol de "marquès de l'Argentera", concedit pel rei Alfons XIII l'any 1918.

Quan el ministeri de Foment va anunciar la inversió a la línia R-15 durant el 2017 va xifrar-la en 13 milions d'euros. L'objectiu era eliminar les limitacions temporals de velocitat de la línia i poder escurçar el temps de trajecte entre Riba-roja d'Ebre i Barcelona. A partir del 10 de desembre segons l'anunci d'Adif, es trigarà entre set i deu minuts menys.