Un estudi demostra que la psicomotricitat millora el grafisme en educació infantil

L’han realitzat professors del Campus Terres de l'Ebre de la URV, el Col·legi Sagrada Família i el Centre d’Educació Especial Sant Jordi de Tortosa i l'han presentat en un congrés internacional a Saragossa

Un grup de xiquets i xiquetes d'infantil realitzant tallers al campus Terres de l'Ebre de la URV.
Un grup de xiquets i xiquetes d'infantil realitzant tallers al campus Terres de l'Ebre de la URV. | Cedida
Redacció
17 d'octubre del 2017
Actualitzat a les 11:43h
“La psicomotricitat, un recurs per a la millora del grafisme en educació infantil”, és el títol de la comunicació que un equip de professors del campus Terres de l’Ebre de la URV, del Col·legi Sagrada Família de Tortosa i del Centre d’Educació Especial Sant Jordi, també de Tortosa, han presentat este mes d'octubre al IV Congrés Internacional sobre Aprenentatge, Innovació i Competitivitat (CINAIC), de Saragossa.

L’estudi es basa en un treball experimental desenvolupat el passat curs en què es van analitzar les millores en la qualitat del grafisme de 90 xiquets i xiquetes d’entre 4 i 5 anys de dos col·legis de les Terres de l’Ebre, un de públic el Mestre Marcel·lí Domingo de Roquetes; i un altre de concertat, el Sagrada Família de Tortosa. Així, en cadascun dels col·legis es van dividir els alumnes en dos grups: un grup experimental amb el qual es van treballar diversos exercicis de psicomotricitat orientats a exercitar tot el braç (muscle, avantbraç, braç, mà i dits), durant dotze sessions de 15 minuts repartides en sis setmanes. Uns exercicis que l’altre grup no va fer. La principal conclusió del treball és que la qualitat del grafisme del grup experimental va millorar considerablement. Les dades es van extraure a partir d’un test previ a l’experiment i d’un test posterior. La puntuació entre l’abans i el després va ser de només 0,25 punts en el cas dels alumnes que no van fer els exercicis de psicomotricitat i de 4,5 punts en el cas del grup experimental. A més, en este grup la puntuació mitjana va superar els valors que s’esperen en este grup d’edat.

“Hem d’entendre el braç com un tot i per millorar el grafisme dels xiquets i xiquetes d’infantil la solució no és només fer-los escriure i fer fitxes”, apunta la doctora Míriam Segura, professora dels graus d’Educació Infantil i Educació Primària de la URV, que ha participat en este estudi, en el qual també hi ha intervingut Maria Pilar Sabaté, mestra i educadora del Col·legi Sagrada Família de Tortosa i impulsora de l’estudi; i Cristóbal Caballé, psicomotricista del Centre d’Educació Especial Sant Jordi de Tortosa.

Encerclar cons amb cèrcols, dibuixar amb els dits dins safates de sorra, tombar bitlles o pintar amb les mans són alguns dels exercicis proposats en este experiment.