Més de 26.300 alumnes comencen el nou curs escolar a les Terres de l'Ebre

Ensenyament incrementa la plantilla de docents al territori, que s'apropa als 2.400

Este dimarts la directora territorial d’Ensenyament, Manolita Cid, ha visitat el centre St. Àngel de Camarles.
Este dimarts la directora territorial d’Ensenyament, Manolita Cid, ha visitat el centre St. Àngel de Camarles. | Cedida
ACN
12 de setembre del 2017
Actualitzat a les 16:11h
El curs escolar 2017-2018 comença a les Terres de l'Ebre amb 2.359 professors, 134 més que el curs passat. Este augment de docents d'un 6%, una davallada del 0,4% del nombre de grups i amb 980 alumnes menys, fa que les ràtios respecte el curs anterior baixen. Amb 26.353 alumnes, de mitjana s'assignaran 12,3 alumnes per mestre a infantil i primària i 8,3 alumnes per professor a secundària, unes dades conseqüents per la casuística de tenir molts centres rurals, la meitat dels centres escolars formen les tretze ZER ebrenques.

Seguint amb la tendència dels darrers anys, el nombre d'alumnes del cicle infantil a les Terres de l'Ebre decreix. Este curs hi ha 4.626 alumnes, 254 menys que el curs passat. També com l'any passat, una vuitantena de nens i nens empadronats que haurien de cursar P3 no han estat matriculats pels seus pares, en molts casos perquè decidixen no inserir-los en el sistema educatius fins a la primària, quan és obligatori, o perquè en altres casos són famílies que marxen del territori.

El nombre d'alumnes a primària és molt similar al curs passat, amb 10.755 estudiants, només 14 menys, mentre que augmenta el nombre d'alumnes a secundària amb 232 estudiants nous. A Batxillerat el nombre provisional d'alumnes és de 1.279 estudiants, 459 menys que l'any passat, i també hi ha 2.815 estudiants matriculats als cicles formatius, 485 menys també que el darrer curs. 

El territori disposa de 118 centres educatius de titularitat pública i concertada. Hi ha 72 escoles públiques -la meitat de les quals concentrades en les 13 Zones d'Educació Rural (ZER)-, 20 instituts i 6 centres concertats. El servei es complementa amb 57 llars d'infants, 11 de les quals dins del pla experimental que permet la gestió de la Generalitat (les mateixes que l'any passat), 14 serveis educatius i 23 escoles de música.

L'increment en 134 professors repercutirà sobretot en els instituts, instituts escola i centres d'alta complexitat, que són minoritaris al territori. Les ràtios d'alumne per classe han baixat respecte el curs passat. A P3, s'ha passat de 20,58 alumnes aula a 18,82. Al cicle infantil la davallada ha estat d'1 punt, de 19,68 a 18,65 alumnes per classe; a primària es manté en 20 estudiants per aula; baixa de 27 a 25 alumnes a 1r d'ESO; i augmenta lleugerament, de 25,66 a 26,35 a la resta de cursos de secundària.

La directora dels serveis territorials d'Ensenyament a les Terres de l'Ebre, Manolita Cid, ha explicat des del col·legi Sant Àngel, de Camarles, que el curs ha arrencat, de moment, amb plena normalitat i sense incidències. Cid, precisament, ha subratllat l'increment de plantilla de docents i el descens de les ràtios d'alumnes, principalment al cicle infantil. Un fet atribuïble també a la caiguda de la natalitat i el consegüent menor nombre de xiquets i xiquetes que accedixen per primer cop als centres escolars. "Ja les teníem molt per baix del que marca la Llei d'Educació i enguany encara són més baixes que l'any passat", ha insistit. Dins de les novetats, també ja recordat la posada en marxa de treus nous cicles formatius de grau superior així com la continuïtat dels itineraris formatius específics, la formació professional "adaptada", que encetarà dijous el segon curs. També, ha afegit, s'ha posat en marxa d'una aula integral de suport per a nois i noies en edat d'escolarització obligatòria que tenen problemes greus de conducta o trastorns mentals.

Pel que fa a les inversions en equipaments educatius a les Terres de l'Ebre –s'han programat actuacions en 67 dels 118 centres al territori-, la directora territorial d'Ensenyament ha avançat que a finals d'este exercici de 2017, la xifra total podria superar els 1,2 milions d'euros, respecte els 550.000 del passat 2016. "Hem més que duplicat la inversió", ha apuntat. Cid, en esta línia, s'ha mostrat oberta a continuar rebent les propostes dels centres per a reformes i adequacions, unes obres que, en molts casos, s'executen en col·laboració amb els ajuntaments. "Així establim sinèrgies molt positives per a les escoles i els alumnes", ha elaborat. En el cas de Camarles, on este dimarts han començat el curs 230 alumnes, el Departament ha invertit entre l'any passat i este 2017 un total de 11.000 euros per canviar els lavabos del centre, inaugurat el 1982.