Renfe preveu restablir este dilluns el servei ferroviari habitual a l’R15 un cop enllestides les obres

Imatge d'arxiu de l'estació de Móra la Nova.
Imatge d'arxiu de l'estació de Móra la Nova. | Sílvia Berbís
Redacció
03 de setembre del 2017
Actualitzat a les 9:58h
Adif i Renfe preveuen restablir este dilluns 4 de setembre el servei ferroviari en el tram entre les estacions de Reus i Marçà-Falset de la línia d’ample convencional Barcelona-Móra la Nova-Saragossa, un cop enllestides les obres de millora i condicionament executades al túnel de l’Argentera. D’esta forma, els trens de la línia R15 de Rodalies recuperaran les seues freqüències i itineraris habituals entre Les Borges del Camp i Marçà-Falset. Durant els treballs, els usuaris de la línia han fet este trajecte en autobús.

De la mateixa manera, el restabliment del trànsit en este tram també possibilitarà la recuperació del servei en tren per als viatgers de les línies R13 (Barcelona Estació de França - Lleida per Valls), i R14 (Barcelona Estació de França - Lleida per Tarragona i Reus), entre Les Borges Blanques i Lleida.

Millora de la infraestructura al túnel de l’Argentera
Les obres han consistit en modernitzar la infraestructura de via al túnel d’Argentera, que, amb una longitud de 4.044 m, és el túnel no urbà de la xarxa d’ample convencional més llarg de Catalunya i el tercer d’Espanya.

Gràcies a esta actuació, amb un pressupost superior als 2 milions d’euros (inclosos els materials), se suprimirà de forma progressiva la limitació temporal de velocitat (LTV) existent, amb la conseqüent millora de les condicions de circulació tant per als serveis de viatgers, que també es podran beneficiar d’una reducció dels temps de viatge una vegada es regularitzen els horaris comercials, com per a les circulacions de mercaderies.

Els principals treballs han consistit en la renovació d’una tercera part de la superestructura de via del túnel i la rehabilitació de la part restant amb l’objectiu de millorar els índex de qualitat i seguretat del trànsit ferroviari. Per a això, s’ha realitzat la substitució i rehabilitació del carril i les travesses; el sanejament de la capa de balast eliminant a més la contaminació causada principalment per la presència de restes de carbó procedent dels transports d’aquest material que circulen regularment per la línia; l’optimització dels paràmetres geomètrics de la infraestructura, la millora del sistema de drenatge, la neteja de cunetes, i la col·locació de noves juntes i de malla geotèxtil en diferents punts.

Una vegada completats estos treballs, s’han realitzat les operacions tècniques d’anivellament i perfilat de la superestructura de via per verificar l’òptim comportament de les instal·lacions i obres complementàries en els sistemes d’electrificació, seguretat i comunicacions.

En total, es renoven 5.400 m de carril, 2.214 travesses i 4.709 m3 de balast, mentre que s’han tractat 19.424 subjeccions. Per a l’execució d’estos treballs, s’ha destinat un equip humà de 50 persones i maquinària de divers tipus.